5 Tips voor een goede follow-up na een beurs
Natuurlijk geef je een follow-up aan de beurs. Er moet business uit voortkomen. Bestaat een goede follow-up uit het nabellen van potentiële klanten, uit een groot aantal bezoekers op je website of juist uit een persoonlijk bezoek? Bepaal voor aanvang van de beurs hoe jouw follow-up eruit gaat zien.
Goede follow-up is belangrijk!
Waarom steek je veel geld en tijd in een beurs als je geen goede follow-up hebt? Je hebt je tenslotte goed voorbereid om meer te halen uit een beurs en je hebt na iedere beursdag een evaluatie gehouden. Zorg er dan ook voor dat je na o.a. de FenExpo ook een goede follow-up hebt. Hierbij 5 tips voor een goede follow-up.
– Doe een snelle follow-up
Neem binnen één week contact op met de belangrijkste contacten. Maak hiervoor een planning en verdeel de contacten in groepen. Bijvoorbeeld toezenden informatie, bellen of bezoeken. Spreek duidelijk af wie deze follow-up acties gaat uitvoeren.
– Maak van te voren brieven en belscripts
Maak voor of tijdens de beursdagen de brieven, offerteteksten en aanbiedingen klaar. Maak voor de klanten die gebeld gaan worden een belscript. Houdt wel ruimte in het script voor een eigen inbreng. Elke klant is immers uniek.
– Val op met je follow-up
Zorg dat jouw follow-up opvalt. Alle bedrijven die deelnemen sturen iets op.
Kies voor een opvallen envelop of verpakking. Stuur iets groots of juist iets heel kleins. Alles wat afwijkt van de andere brieven vallen op. Probeer een persoonlijke noot toe te voegen.
– Niet op de beurs, maar wel belangrijk
Bestaande relaties die geen tijd hebben vrijgemaakt om jouw beursstand te bezoeken blijven belangrijk. Stuur dus aan alle bestaande relaties een bedankbrief. Vergeet deze trouwe, belangrijke klanten niet! Onthoudt daarom wie je hebt uitgenodigd voor de beurs.
– Stuur gewenste informatie
Het klinkt logisch maar gebeurd vaak andersom. Stuur geen ongewenste informatie. Vraag tijdens het gesprek op de beurs wat de klant van jouw bedrijf verwacht. Wil je daarna andere informatie zenden, bijvoorbeeld een nieuwsbrief, vraag dan eerst om toestemming.
– Geef de follow-up een persoonlijk tintje te geven
Verwijs terug naar het contact op de beurs. Doe bij voorkeur de follow-up zelf. Maak tijdens het gesprek op de beurs (onopvallend) notities. Klaagt een bezoeker over de slechte levertijd van de huidige leverancier breng dan de snelle levertijd naar voren. Of hield de bezoeker van paardensport verwijs dan naar deze sport in je brief. Dit levert verwantschap en goed resultaat op.
Een beursdeelname zonder follow-up heeft geen zin. De voorbereiding van de follow-up is even belangrijk als de voorbereiding van de beursdagen. Beursdagen zijn vermoeiend. Plan van te voren een rustmoment in en begin dan uitgerust aan de follow-up! Veel succes!