De 33 social media regels
“Zijn er regels voor social media?!” zul je misschien denken. Ja, die zijn er. Ondanks dat social media veranderen, door de tijd, door zijn gebruikers en door technische veranderingen, blijven er altijd een aantal regels van kracht waar elk bedrijf zich aan zou moeten houden om social media succesvol in te zetten.
Zo is het nu eenmaal
Onderstaande regels zijn allen een typisch voorbeeld van hoe het nu eenmaal werkt. Wanneer een persoon of bedrijf zich hier niet aan houdt levert dit irritaties en negatieve aandacht op. Pas wanneer onderstaande er aan onderstaande regels voldaan wordt is er een goede kans op een succesvolle social media strategie. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het zijn zeker richtlijnen die je in je achterhoofd kunt houden.
De 33 social media regels
- Bij alles wat je post: wacht even en vraag je af of een echt persoon zo zou praten?
- Bereken je Return on Investment, het rendement op je investering
- Mensen praten liever tegen Melissa van de B.V. dan tegen bedrijf B.V.
- Probeer niet slim te zijn, wees slim.
- Sociaal zijn is 24 uur per dag, niet een eenmalige actie.
- Schrijf altijd terug.
- Wanneer fans zonder toestemming jou content verspreiden, biedt ze dan je hulp aan.
- Iedereen beïnvloedt elkaar.
- Als je geen financiële resultaten ziet, heb je je geld verspild.
- Mensen vechten voor hun privacy.
- Accepteer negatieve content over jouw bedrijf of merk.
- Desktop is een veroverd gebied, de smartphone is waar er nog te vechten valt
- Vorig jaar werd er vooral zo veel mogelijk content gemaakt, optimaliseer je content dit jaar
- Als social media je verveelt, komt dat doordat je meer waarde probeert te krijgen dan je eigenlijk hebt.
- Denk verder dan alleen de duidelijke statistieken zoals het aantal volgers.
- Gebruik geen advertenties voor saaie content, gebruik ze om succesvolle content nog meer te verspreiden
- Pinterest werkt.
- Social media is een organisme, geen proces.
- De enige manier om mond-tot-mond reclame te vergroten, is betaald adverteren.
- Wordt beste vrienden met je facebookreputatie.
- Mensen zijn wèl geïnteresseerd in wat je als ontbijt at, als je een voedselmerk bent.
- Als je alleen reageert op klachten, zul je ook alleen maar klachten krijgen.
- De gebruiker is niet op zoek naar jou, maar naar dingen voor zichzelf.
- Laat mensen niet x, y en z doen, alleen x is genoeg.
- Vergeet individuen, jij maakt content om groepen te vormen.
- Mensen willen niet winkelen waar ze socializen.
- Lang niet al je strategieën zullen werken, maar dit is niet erg.
- Los de problemen op van mensen die over je praten, niet alleen voor degenen die je direct aanspreken.
- Zodra je probeert meer geld te verdienen, gaat de tevredenheid van de gebruiker naar beneden.
- Zet regelmatig iets op je pagina, of verwijder hem.
- Social media bestaan niet in een vacuüm, gebruik traditionele media en sociale netwerken samen
- Wedstrijden zijn leuk, wanneer je korte-termijn relaties probeert aan te moedigen.
- Het is oke om te verwijzen naar je website, in plaats van die van Facebook.
De 33 regels in praktijk
Deze regels zijn wel leuk en aardig maar het in praktijk brengen ervan is nog lang niet altijd zo eenvoudig. Heb je hulp nodig? Twijfel dan niet om ons om advies te vragen!