Persberichtregels die je moet volgen!
Als je aan de buitenwereld wil laten weten dat je bedrijf iets te melden heeft, dan kun je dit natuurlijk via een persbericht te doen. Je bereikt zo een grote groep mensen met jouw nieuws. Het voordeel van een persbericht is dat je alle journalisten in één keer bereikt en niet iedere keer het verhaal opnieuw hoeft uit te leggen. Waar moet je nu op letten bij het schrijven van een persbericht?
Handige persbericht tips
Hieronder geven we enkele tips als je een persbericht wilt versturen.
1. Is het nieuws relevant?
Bedenk bijvoorbeeld hoe bepaalde dingen bij een andere partij terecht komen. Een bericht met enkel trom geroffel en veren in de eigen achtersta gaan je niet het beste resultaat geven. Uiteraard ga je wel uit van een positief verhaal, het is immers een bericht vanuit jou bedrijf.
2. Geen jargon
Zorg ervoor dat het bericht gewoon netjes in elkaar zit. Dit geldt ook voor vaktermen, niet doen. Iedereen moet het bericht vlekkeloos kunnen lezen.
3. Maak een goede eerste alinea
Verwerk hierin: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Hoe. Het moet binnen 2 á 3 regels duidelijk zijn waar het persbericht over gaat.
4. Stuur geen reclame
Journalisten zitten niet te wachten op persberichten die eigenlijk een verkapte reclamefolder zijn. Stuur deze dan ook niet.
5. Schrijf een pakkende kop
Met een pakkende kop is de kans veel groter dat een journalist jouw nieuws gaat plaatsen
6. Maak je bericht niet te lang
Probeer je persbericht niet langer te maken van nodig. Meestal zijn 3 tot 5 alinea’s meer dan genoeg.
7. Sluit af met je contactgegevens
Journalisten hebben vaak vragen. Zet daarom altijd in de ‘Noot voor de redactie’ jouw contactgegevens.
8. Deel je nieuws via social media
Stuur een tweet, post een bericht op Facebook en LinkedIn met jouw nieuws. Zo bereik je nog meer mensen.