Facebook heeft een nieuw EdgeRank algoritme

Facebook maakt het gebruik van het zogenaamde EdgeRank algoritme bij het bepalen van de volgorde waarin posts worden weergegeven. Hier is verandering is aangebracht, waardoor de volgorde van posts ook verandert.

Ten koste van adverteerders

We moeten eerlijk zijn; de veranderingen zorgen ervoor dat adverteerders een beetje worden benadeeld. Facebook heeft duidelijk aangegeven dat adverteerders steeds meer macht kregen op het sociale netwerk, waardoor veel posts van bijvoorbeeld familie over het hoofd werden gezien. Daarom zijn er nu aanpassingen gemaakt om een betere balans te vinden tussen posts van adverteerders en posts van Facebookvrienden. Hierbij helt de wip toch weer een beetje over naar de ‘vrienden’, want zij krijgen vanaf nu weer wat voorrang tegenover de adverteerders.

Onderscheid maken tussen Facebook posts

Facebook geeft aan dat de posts worden verdeeld in drie verschillende groepen en dat hier, als het ware, een gewicht aan wordt gehangen. Het gaat dan om de volgende drie groepen:

  1. Posts met een vermaak gehalte. Dit zijn posts die Facebook gebruikers graag zien om even te kunnen lachen en natuurlijk ook direct om iets grappigs te kunnen delen met hun Facebookies.
  2. Posts met informatieve waarde. Dit zijn de posts waar daadwerkelijk iets van te leren valt, en waarnaar men ook bewust op zoek gaat om Facebook.
  3. Posts van Facebookvrienden. Dit zijn de meest belangrijke posts voor Facebook gebruikers, volgens het sociale netwerk zelf.

Wordt het een vaste volgorde?

De nieuwe volgorde waarin posts worden weergegeven met het nieuwe algoritme staat niet vast, dus het is zeker niet zo dat je als adverteerder nergens meer tussen kan komen. Er zijn namelijk ook zeker Facebook gebruikers, naast de officiële bedrijfspagina’s, die het account vooral professioneel inzetten. Uiteindelijk blijft het de Facebooker zelf die invloed kan uitoefenen op de volgorde.

Hoe kan de volgorde worden beïnvloed?

Er zijn meerdere manieren om de volgorde van weergave van posts te beïnvloeden. D volgorde wordt namelijk bepaald aan de hand van de antwoorden op de volgende vragen:

  • Worden advertenties bewust verborgen of niet?
  • Hoeveel tijd wordt er aan een post besteed?
  • Worden posts gerapporteerd of niet?
  • Wat wordt er geblokkeerd en wat niet?
  • Hoeveel wordt er gereageerd, gedeeld en geliked?
  • Aan welke posts wordt aandacht besteed?
  • Bij welke personen of pages staat ‘als eerste weergeven’ ingeschakeld?
  • Facebook bekijkt dus nog steeds vooral het gedrag van iedere Facebook gebruiker om de volgorde te bepalen.

 

Maak ik nog kans op Facebook?

Als ondernemer kan je gewoon nog altijd succes behalen op Facebook. Zonder adverteerders is Facebook immers ook eigenlijk nergens. Onze Facebook training vertelt je alles over wat jij moet weten om het helemaal te maken op Facebook.