Maak social selling persoonlijk effectief voor B2C
Er wordt vaak gedacht dat social selling eigenlijk alleen voordelen op kan leveren wanneer je je begeeft in de wereld van B2B. Niets is minder waar! Ook als jij je begeeft in de wereld van B2C kan je veel bereiken met social selling. Wij geven je een aantal social selling tips voor B2C bedrijven.
Sociale verkopen binnen social selling
Social selling is een methode die heel goed kan worden toegepast voor B2B verkeer, maar geldt dit ook net zo makkelijk voor B2C verkopen? Natuurlijk kan social selling ook hiervoor worden ingezet, maar het is wel nodig om je techniek hierop aan te passen, zeker ook wanneer je in een vrij kleine B2C omgeving actief bent.
Persoonlijke activiteit is de sleutel
Ondernemingen die zonder enige aanleiding pijlen afvuren op consumenten worden in veel gevallen als hinderlijk gezien. Laten we eerlijk zijn, als jij lekker op je Facebook account bezig bent, privé, en je bent net de foto’s van je huwelijk aan het posten, dan wil je ook niet ineens een reclame over uitvaartverzekeringen voorgeschoven krijgen. Social selling maak je sociaal, en als jij de consument aan wilt spreken op social media, dan doe je dit het beste vanuit een omgeving op hetzelfde niveau. Het is dus heel belangrijk om zelf, met een persoonlijk account, heel actief te zijn om succesvol te kunnen worden met social selling voor B2C.
Persoonlijke kring inzetten
Natuurlijk, normaal gesproken is het zo dat je jouw social media gescheiden houdt van je professionele accounts. Toch, als je je met je persoonlijke accounts actief gaat bezig houden met social selling, dan kan dit je veel opleveren. Op de eerste plaats moet je er wel goed rekening mee houden dat je geen gekke dingen plaatst. Hou het netjes. Je mag best eens een ‘loze’ post plaatsen omdat deze gewoon grappig is, maar richt je toch vooral op de professionele kant. Plaats interessante zaken die met jouw business te maken hebben en maak het zo aantrekkelijk dat jouw persoonlijke contacten het graag delen.
Actie ondernemen voor social selling
Hou je vrienden op social media goed in de gaten. Wie hebben zij gefeliciteerd met een huwelijk of met een nieuwe woning of een carrière switch? Dit zijn mensen die jij niet kent, maar zij kunnen jou wel leren kennen. Stuur hen ook een felicitatie. Maak er een leuk privébericht van, zonder promotie, maar onderteken wel met je naam en natuurlijk je bedrijfsnaam en je website.
Meer weten over social selling?
Er zijn nog tal van andere zaken die je kunt ondernemen om social selling ook in te zetten voor B2C. Wil jij er alles over weten? Volg dan een social selling training.