9 Tips voor een betere Facebook bedrijfspagina
Dagelijks worden er veel nieuwe Facebook bedrijfspagina’s aangemaakt. Natuurlijk zijn er ondernemers die zich hier uitstekend op voorbereiden en al het nodige huiswerk hebben gedaan om direct aan het Facebook succes te gaan werken, maar er zijn ook ondernemers die hier zonder nadenken gewoon in duiken. Hierdoor gaat het vaak mis, en dat is zonde!
Facebook bedrijfspagina succesvol
Een Facebook bedrijfspagina heeft aandacht nodig. Niet alleen moet je er aandacht aan besteden als deze net opgestart is, maar je moet dit blijven doen. Daarnaast zijn er diverse handige weetjes die jou helpen bij het succesvol maken en houden van je Facebook bedrijfspagina. Wij geven je 9 tips!
1. Belangrijke posts vastzetten
Facebook is een druk sociaal netwerk waar iedere seconde nieuwe posts op verschijnen. Hierdoor gebeurt het vaker dat een post al vrij snel weer helemaal uit beeld verdwijnt. Zet daarom belangrijke posts tijdelijk vast bovenaan je Facebook bedrijfspagina.
2. Zorg voor goed beeldmateriaal
Het is altijd goed om tekst te voorzien van goed en effectief beeldmateriaal. Enkel een tekst is vaak niet uitnodigend genoeg, maar wanneer men een sterke afbeelding voorbij zien komen, dan wordt de post vaak wel gelezen.
3. Geef een speciaal gevoel
Als je eenmaal wat volgers hebt op je Facebook bedrijfspagina, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij ook blijven. Dit doe je door hen een speciaal gevoel te geven. Zorg ervoor dat zij zich belangrijker voelen dan alle anderen, bijvoorbeeld door regelmatig is te posten waar je bij zet dat je dit uitsluitend met jouw volgers deelt.
4. Ruimte voor luchtige posts
Het is vanzelfsprekend dat je je Facebook bedrijfspagina inzet om belangrijke zaken de wereld in te helpen. Toch is het ook heel belangrijk om regelmatig ook even iets luchtigs, iets leuks of iets grappigs te delen, juist om je volgers te blijven vasthouden.
5. Vertrouw niet alleen op Facebook Analytics
Facebook Analytics is natuurlijk uitstekend om in te zetten als je alles wilt weten over de statistieken van je Facebook bedrijfspagina. Toch geeft Facebook Analytics je eigenlijk alleen een basisbeeld van wat er allemaal gaande is. Kijk daarnaast ook naar Google Analytics.
6. Betrek je volgers
Volgers willen niet alleen maar lezen, lezen en nog eens lezen. Zij willen ook wel eens iets met jou delen. Stel regelmatig vragen in je posts en verzoek ook op regelmatige basis om meningen. Zo biedt je jouw volgers de kans om hun stem ook te laten gelden. Uiteraard kan je er zelf ook van leren en is het altijd positief om hier en daar ook een goede reactie te plaatsen.
7. Verstuur uitnodigingen bewust
Veel ondernemers nodigen direct hun hele privé vriendenlijst uit in de hoop dat de bedrijfspagina meteen een goed aantal volgers geniet. Niet doen, want er zijn altijd vrienden die reacties plaatsen zonder er rekening mee te houden dat het om een bedrijfspagina gaat. Dit gaat ten koste van je professionaliteit. Kies je volgers bewust. Ga voor leads en natuurlijk bestaande klanten. Daarnaast kan je wel goed privé contacten uitnodigen die tot jouw target groep behoren.
8. Maak je gegevens compleet
We zien vaak Facebook bedrijfspagina’s voorbij komen waarop helemaal geen gegevens te vinden zijn over het fysieke bedrijf. Zorg dat deze gegevens altijd compleet zijn, met onder meer de bedrijfsnaam, de bedrijfswebsite en natuurlijk alle contactgegevens en eventuele adresgegevens.
9. Let op wanneer je post
Doe even wat onderzoek naar wanneer jouw doelgroep het meest actief is op Facebook. Kies een tijdstip en zorg ervoor dat je altijd op ongeveer dat tijdstip iets van je laat horen. Je enthousiaste volgers gaan hierop wachten als ze je routine hebben ontdekt. Heb je naast je vaste post nog iets interessants te delen? Post dit dan zeker ook gewoon.
Facebook training
Met deze 9 tips kan jij al zeker lekker aan de slag met je Facebook bedrijfspagina. Wil je écht alles weten over het succesvol worden en blijven op Facebook? Volg dan een Facebook training.