7 Pinterest tips voor ondernemers
Pinterest is een sociaal netwerk dat toch een beetje achterblijft bij de ondernemers. We gebruiken allemaal al Facebook en Twitter om de zaken een boost te geven, we zetten LinkedIn steeds effectiever in en ook Instagram weten we allemaal te vinden. Steeds meer bedrijven wagen ook een gokje op YouTube en er zijn erbij die hiervoor zelfs een populaire vlogger inschakelen. Toch biedt Pinterest ook veel mogelijkheden voor ondernemers.
7 Pinterest tips die je op weg helpen
Als ondernemer kun je ook zeker voordeel uit Pinterest halen. Ondernemers laten het sociale netwerk vaker wat links liggen alleen maar om het feit dat ze niet precies weten wat ze er nu precies mee kunnen. Wij geven je 7 Pinterest tips die je zeker verder brengen op dit sociale netwerk.
1. Ontdek je concurrentie
Het is altijd goed om te weten wie je concurrentie is en wat deze doet op Pinterest. Je kunt je er niet alleen door laten inspireren, maar je hebt ook direct een beeld van het niveau van je concurrentie. Een snelle manier om je concurrentie te vinden is door gebruik te maken van de ‘Pins die hierop lijken’ functie.
2. Houd vaste momenten aan
Heb je een grotere hoeveelheid mooi beeldmateriaal voor Pinterest gecreëerd en ben je zo enthousiast dat je het direct wilt delen? Zonde, want een deel zal dan niet gezien worden. De nieuwste pins worden bovenin geplaatst. Wanneer jij er 10 tegelijk plaatst, dan staat er maar 1 bovenaan en de rest schuift direct naar beneden. Kies liever vaste momenten om 1 pin te plaatsen, bijvoorbeeld eens per dag of eens per week. Je kunt dit ook automatisch inplannen met een plug-in, zoals bijvoorbeeld die van Viraltag.com.
3. Zoek en gebruik relevante keywords
Keywords doen het altijd goed. Zoek uit welke keywords zowel relevant als populair zijn en voeg deze toe aan alle tekst, dus niet alleen de titels, maar bijvoorbeeld ook de beschrijving van een board.
4. Ga uit van je doelgroep
Als je nieuwe pins aan het maken bent, dan ga je al snel uit van wat jij graag wilt zien. Op Pinterest is het voor een ondernemer juist belangrijker wat de doelgroep graag wilt zien. Zorg er dus voor dat je met iedere pin inspeelt op de behoeften van jouw doelgroep in plaats van die van je onderneming.
5. Ga samenwerkingsverbanden aan
Op Pinterest kun je goed geholpen worden door de invloedrijke leden van het sociale netwerk die zich ook in jouw branche bevinden. Spoor deze gebruikers op en volg hen. Like de pins die zij plaatsen en plaats met regelmaat een reactie, zodat het hen op gaat vallen dat jij er bent. Na verloop van tijd kun je vragen of een samenwerking tot de mogelijkheden behoort.
6. Pak de speciale momenten
In iedere branche zijn er wel speciale momenten, speciale dagen en speciale evenementen. Zelfs de duivenclub om de hoek heeft een evenement waar alle leden naar uitkijken, bij wijze van. Voor sommige ondernemingen zijn dit ook gewoon de feestdagen of de schoolvakanties. Leg deze momenten of dagen vast en zorg dat je er op het juiste moment de juiste aandacht aan besteedt.
7. Gebruik de Pin It button
Plaats de Pin It button op je zakelijke website om statistieken te kunnen bekijken. Je kunt dan zien wat wel en niet werkt op Pinterest, zodat je hier steeds beter op in kunt spelen.
Pinterest training
Wil jij meer van dit soort praktische tips om ook Pinterest effectief in te kunnen zetten voor je business? Dan is onze Pinterest training zeker een goede keuze. Je bent van harte welkom.