Social Selling: De kracht van Twitter en LinkedIn
Een social selling strategie kan worden opgebouwd uit de combinatie van meerdere sociale netwerken. Wanneer je pas net begint met social selling, en het is je nog niet helemaal duidelijk hoe je alles nu precies aan moet pakken, dan is het niet aan te raden om direct al je social media profielen in te zetten binnen je social selling strategie. Het risico is groot dat je al snel de draad kwijt raakt. In dit artikel delen we de kracht van LinkedIn en Twitter.
Social selling met Twitter en LinkedIn
Wanneer we social media moeten kiezen voor een social selling strategie, dan ligt LinkedIn natuurlijk het meest voor de hand. Dit professionele netwerk is eenvoudigweg onmisbaar binnen een effectieve social media strategie. Als aanvulling op LinkedIn wordt er in verreweg de meeste gevallen gekozen voor Facebook. Deze behoort dan ook tot het meest populaire sociale netwerk. Toch is Twitter een betere combinatie met LinkedIn om mee te beginnen binnen je social selling strategie in een B2B omgeving.
Twitter is erg krachtig
Wanneer we eens gaan kijken naar de beste kwaliteiten van Twitter voor ondernemers, dan zien we vooral dat het sociale netwerk goed kan worden aangesproken op het gebied van prospectie, om relaties op te bouwen en meer leads te genereren, maar over social selling wordt eigenlijk niet gesproken. Dit heeft niet zo zeer te maken met de waarde van Twitter binnen een social selling strategie, maar het heeft vooral te maken met het feit dat de waarde van Twitter voor social selling snel wordt onderschat. De perfecte volgorde om aan te houden is in werkelijkheid LinkedIn > Twitter > Facebook. Twitter is namelijk de brug tussen LinkedIn en Facebook.
LinkedIn en Facebook voor social selling
Zoals gezegd is LinkedIn natuurlijk onmisbaar binnen je social selling strategie door de professionele waarde. Je kunt op LinkedIn gebruik maken van bijzonder sterke tools als het gaat om marketing en verkopen. Denk bijvoorbeeld aan de LinkedIn Sales Navigator. Deze tool, en diverse andere slimme tools, kun je natuurlijk uitstekend aanspreken voor social selling, maar er is wel een nadeel. Alles blijft namelijk volledig beperkt tot het plaform van LinkedIn.
Facebook heeft daarentegen ook veel mogelijkheden voor ondernemers, maar het is ook wel een sociaal netwerk waar men graag de zogenaamde vuile was buiten hangt, waar men met emotioneel drama strooit en jaren oude vetes weer eens tevoorschijn haalt. Als het om professionaliteit gaat, dan zijn LinkedIn en Facebook totaal tegenovergesteld. Hier komt Twitter om de hoek kijken als brug tussen beide sociale netwerken.
Twitter voor social selling
In de wereld van social selling draait het om het binden en verbinden met je prospects. Dit doe je op een zo diep mogelijk niveau om echt resultaat te kunnen bereiken. Je moet in een vloeiende beweging handelen en dit is niet heel makkelijk wanneer je LinkedIn en Facebook direct met elkaar combineert. De sfeer is totaal anders, zoals we hiervoor al hebben uitgelegd. Twitter staat in het midden tussen deze twee sociale netwerken in. Het is wat minder professioneel en wat meer nieuwsachtig en casual dan LinkedIn, maar aan de andere kant is het wat ‘schoner’ en compacter dan Facebook. Twitter is iets formeler dan Facebook, maar heeft niet te maken met het zogenaamde over-sharing. Hierdoor is Twitter de perfecte brug tussen LinkedIn en Facebook.
Social selling training
Wil jij je gaan richten op social selling, maar kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het maken van een doeltreffende social selling strategie? Onze social selling training is dan zeker een aanrader!