4 Onderwerpen voor effectieve storytelling
Storytelling wordt steeds vaker door ondernemingen toegepast om het publiek op een effectieve wijze te bereiken. Als ondernemer heb je een verhaal nodig, maar het vormgeven van dit verhaal blijkt in de praktijk nog niet zo eenvoudig. Het is belangrijk om je hierbij voor te houden dat het moet gaan om een verhaal dat gemakkelijk onthouden wordt en waar personen zich in kunnen herkennen.
Storytelling begint met een goed onderwerp
Een verhaal heeft een onderwerp nodig dat als een rode draad van begin tot einde loopt. Uiteindelijk moet je hierbij wel je doel voor ogen houden. Wil je meer klanten werven, wil je je personeel inspireren of motiveren, wil je een product promoten of wellicht meer waardering verkrijgen voor je onderneming? Zorg ervoor dat je een goed onderwerp neemt en dat omvormt tot een effectief verhaal waarmee je precies dat bereikt dat jij wilt bereiken. Hieronder vind je wat inspiratie:
1. Het succesverhaal van de klant
Klanten kunnen een goede inspiratiebron zijn. Je kunt je misschien nog wel een klant herinneren die extra blij was met jouw service, het product of de oplossing die je hebt aangeboden. Dit zijn succesverhalen uit de praktijk die jij uit naam van de klant kunt vertellen om anderen te inspireren, te overtuigen en te motiveren.
2. Storytelling over de concurrentie
Concurrentie is altijd goed. Je concurrenten houden je scherp en zorgen ervoor dat je blijft vernieuwen. Daarnaast zijn ze ook goed voor de nodige inspiratie als het gaat om storytelling, want wat maakt jou nu zoveel anders dan al je concurrenten? Waarin ben jij onderscheidend en wat is daar de meerwaarde van voor je publiek?
3. Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Misschien ben je pas net begonnen als ondernemer, misschien ben je al jarenlang actief. Uiteindelijk heeft iedereen die eerste stap gezet naar het ondernemer zijn en heeft iedereen ook bewust gekozen om als ondernemer te doen wat hij of zij doet. Deze stap zet je niet zomaar en de branche is meestal ook niet komen aanwaaien. Vertel eens wat jouw inspiratiebron is geweest om te doen wat je doet.
4. Storytelling over problemen en oplossingen
Problemen hebben we allemaal, maar oplossingen zijn veelzijdig. Je kunt je misschien nog wel een (groot) probleem herinneren waar je uiteindelijk een briljante oplossing op of voor hebt gevonden. Is dit een oplossing die anderen ook zou kunnen helpen? Probeer met storytelling problemen op te lossen op een wijze die anderen zullen verrassen.
Storytelling steeds vaker op social media
Storytelling komt ook steeds vaker voor op social media. Niet alleen worden bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn gebruikt om ingetikte verhalen te delen, maar Instagram wordt bijvoorbeeld gebruikt voor storytelling in de vorm van beeldmateriaal. Wil jij hier ook mee aan de slag? Bekijk dan eens onze social media trainingen.