Warme acquisitie; wat is dat precies?
Ondernemingen die aandacht besteden aan acquisitie kunnen hierbij kiezen voor warme acquisitie, koude acquisitie of een combinatie van beide vormen. In de basis is warme acquisitie makkelijker en laagdrempeliger. Deze vorm van benadering wordt ook wel gezien als het spreekwoordelijk warm houden van zakenrelaties.
Wat is warme acquisitie?
Bij warme acquisitie draait het om het contact opnemen met bestaande contacten om een dienst of een product aan te bieden. Het is geen vereiste dat er in het verleden al zaken is gedaan, maar voor warme acquisitie is het wel belangrijk dat er al contact is geweest. Er bestaat dus al een basis tussen de twee partijen en deze onderlinge relatie kan op verschillende niveaus aanwezig zijn. Toch is het vaak zo dat er bij warme acquisitie partijen worden benaderd waar wel al eerder zaken mee is gedaan.
De stap naar warme acquisitie is vrij klein
Wanneer we kijken naar warme en koude acquisitie, dan zien we dat de warme variant vaker wordt aangesproken door ondernemers. Dit is dan ook gevoelsmatig veiliger dan koude acquisitie, waarbij er contact wordt opgenomen met een onbekende partij. Bij warme acquisitie is vaak al in grote lijnen bekend waar de betreffende partij interesse in heeft of behoefte aan heeft. Er is eerder contact geweest, waardoor dit feit ook nog aangehaald kan worden. Er bestaat vaak al een vorm van vertrouwen. Hierdoor is de stap naar warme acquisitie voor de meeste ondernemers veel kleiner dan de stap naar koude acquisitie.
De belangrijkste voordelen van warme acquisitie
Relaties kun je op meerdere manieren onderhouden. Tegenwoordig wordt social media hierbij veel aangesproken. De sociale netwerken bieden alle mogelijkheden tot interactie met onder meer de bestaande relaties. Deze relaties kunnen weer met warme acquisitie worden benaderd. Vaak worden deals met warme acquisitie veel makkelijker gesloten dan gewoonlijk, het contact verloopt vaak makkelijk en de samenwerking staat al op een basis van vertrouwen dat nog eens wordt aangehaald door telefonisch contact op te nemen. Het gesprek heeft niet veel voorbereiding nodig en hoeft ook niet heel veel tijd te kosten. Er is immers al in de relatie geïnvesteerd, bijvoorbeeld door de relatie warm te houden via social media.
De acquisitie uitbesteden
Acquisitie kan veel opleveren, maar je moet je er wel voor inzetten. Zie jij jezelf hier niet mee bezig houden, maar wil je wel profiteren van de voordelen ervan? Dan kun je de acquisitie uitbesteden aan een ervaren partij.