Koude acquisitie; wat is dat precies?
Koude acquisitie wordt vaak gezien als de meest lastige vorm van acquisitie. In de basis kennen we koude en warme acquisitie. De warme variant richt zich op het benaderen van klanten die al in het klantenbestand zijn opgenomen en bij koude acquisitie gaat het om het benaderen van partijen waarmee niet eerder contact is geweest.
Koude acquisitie richt zich op prospects
Bij warme acquisitie gaat de aandacht uit naar klanten, terwijl bij koude acquisitie de aandacht uit gaat naar prospects. Dit maakt het voor veel ondernemers een stuk lastiger. We zijn op de eerste plaats al niet meer zo gewend om telefonisch contact op te nemen, want social media neemt de communicatie steeds vaker over, en daarnaast is het zo dat veel ondernemers er moeite mee hebben om zomaar uit het niets een organisatie op te bellen voor een kennismaking en een aanbod. Voor veel bedrijven is de drempel toch wel aan de hoge kant om zomaar overheen te kunnen stappen.
Waarom is koude acquisitie wel belangrijk?
Als ondernemer wil je actief blijven. Je wilt je naamsbekendheid vergroten en werken aan het verhogen van je omzet en het uitbreiden van je klantenbestand. Dan heb je ook nog een focus op de continuiteit. Kortom, er zijn veel zaken die je aandacht vragen. Met koude acquisitie kun je al deze zaken aanhalen. Door prospects actief te benaderen vergroot je de naamsbekendheid, kun je je klantenbestand laten groeien en daarmee groeit ook weer je omzet.
Wanneer is hét moment voor koude acquisitie?
Je kunt je op ieder moment bezig gaan houden met koude acquisitie, bijvoorbeeld als je alle bestaande klanten al hebt benaderd middels warme acquisitie. Wanneer je een nieuwe dienst introduceert of een nieuw product presenteert heb je wel extra reden om koude acquisitie aan te spreken. Nog beter is het wanneer je iets innovatiefs hebt te lanceren. Er is dan immers nog weinig concurrentie, waardoor prospects ook sneller geneigd zijn zaken te doen.
De acquisitie uitbesteden
Koude acquisitie is en blijft lastig voor veel ondernemers. Dan is het goed om te weten dat acquisitie uitbesteden ook een optie is. Wel de voordelen, niet de lasten. Voor veel ondernemers is dit dé oplossing. Er is voor ieder bedrijf een passend pakket beschikbaar voor B2B acquisitie.