Social Selling: 7 tips om sterke relaties op te bouwen
Social selling draait natuurlijk om het winnen van het vertrouwen van prospects, zodat je hen kunt omzetten in klanten en vervolgens verder kunt bouwen aan een sterke en langdurige zakenrelatie. Wanneer je het vertrouwen van je prospects niet weet te winnen, dan ben je niet succesvol in social selling.
Zo win je vertrouwen en bouw je sterke relaties op
Wij hebben wat praktische social selling tips voor je verzameld die jou helpen om het vertrouwen van je prospects te winnen, hen om te zetten in klanten en sterke relaties met hen op te bouwen.
1. Laat klanten voor je spreken
Social selling draait voornamelijk om prospects, maar dat betekent niet dat je klanten niet kan inzetten. Het inzetten van klanten, door hen te verzoeken de ervaringen met jouw onderneming te delen op social media, draagt bij aan het winnen van het vertrouwen van prospects.
2. Zet prospects nooit onder druk
Regelmatig contact opnemen met prospects, of op andere wijze iets van je laten horen, is goed wanneer de prospect geïnteresseerd is. Merk je dat dit niet het geval is? Besteed er dan niet teveel aandacht meer aan. Zet prospects niet onder druk door hen voortdurend te benaderen. Dit stoot juist af.
3. Social selling moet eerlijk zijn
Veel ondernemers laten zich verleiden tot het mooier maken van hun producten of diensten dan dat deze in werkelijkheid zijn. Doe dit niet. Als ondernemer hoor je achter je dienst of product te staan zoals deze is. Kun je dit niet, dan wordt het tijd voor verbetering. Maak iets nooit mooier dan het is, want in de wereld van social selling kan dit je duur komen te staan.
4. Houd je aan gemaakte afspraken
Wanneer jij met een prospect afspreekt dat jij volgende week dinsdag nog eens een bericht stuurt, doe dit dan ook echt op dinsdag en het liefst in de ochtend. Het best zet je het bericht al klaar voor het geval je het dinsdag eigenlijk te druk hebt. Houd je altijd aan de gemaakte afspraken.
5. Neem een geïnteresseerde houding aan
Social selling draait niet om het zogenaamde eenrichtingsverkeer. Het is niet de bedoeling dat jij alleen maar bezig bent met het aanprijzen van je product of dienst om je prospects te overtuigen. Integendeel! Het is heel belangrijk dat je ook naar je prospects luistert, dat je een oprecht geïnteresseerde houding aanneemt in wat zij te melden hebben en dat je hier passend op reageert.
6. Elk voordeel heeft een nadeel
Er zijn gewoonweg geen producten en diensten te vinden die totaal geen nadelen hebben. Het perfecte product of de perfecte service bestaan gewoonweg niet. Ieder voordeel kent een nadeel, en andersom natuurlijk. Het is logisch dat je niet over nadelen wilt spreken tegenover prospects, maar om het vertrouwen te winnen is het wel belangrijk om toch één nadeel te noemen tegenover alle voordelen, al is het maar een klein nadeeltje.
7. Blijf in contact
Social selling is succesvol wanneer je prospects hebt kunnen omzetten in klanten. Onthoud dat deze klanten weer kunnen bijdragen aan het overtuigen van prospects. Blijf je klanten daarom volgen na hun eerste aankoop. Neem eens contact op om te vragen hoe het gaat en voorzie hen van gratis advies.
Social selling training
De wereld van social selling is veelzijdig en er valt nog veel te leren. Wil jij je kunsten op het gebied van social selling ook uitbreiden en versterken? Dan ben je welkom voor onze social selling training.