Met Instagram is iedereen een professioneel fotograaf
Wie veel gebruik maakt van Instagram weet natuurlijk alles van de filters. We maken graag gebruik van deze praktische filters, zoals onder meer de Willow, de Sutro, de Sierra, de Amaro en de Mayfair. We kennen ze allemaal en gebruiken ze graag. Door gebruik te maken van deze filters kunnen wij iedere foto omtoveren tot een foto van de kwaliteit van een fotograaf. Het is dan ook zo dat een echte fotograaf de filters heeft ontworpen en hiermee sneed hij zichzelf, achteraf, scherp in de vingers.
Fotograaf Cole Rise
Cole Rise is een professioneel fotograaf die zelf filters maakte om zijn foto’s die nodige ‘extra touch’ te geven. Zijn creaties waren dan ook bijzonder en erg populair. Op een avond in een bar met wat vrienden ontstond er een discussie over een foto-app waarin zijn filters een grote rol zouden spelen. Cole had hele toekomstdromen hierover en was overtuigd van een groot succes met behulp van zijn filters, welke hij ontworpen had om fotomateriaal sneller en makkelijker te kunnen bewerken tot bijzondere creaties.
Dit was in 2010, het jaar waarin Instagram nog geen grote rol in ons leven speelde. Cole had wel vertrouwen in het feit dat Instagram succesvol kon gaan worden, maar hij geloofde niet dat dit ‘het gouden ei’ was. Om deze reden besloot hij om zijn filters aan Instagram te geven, kosteloos!
Instagram succesvol door Cole Rise
Eén van de redenen waarom Instagram zo succesvol en internationaal zo geliefd is, is het feit dat je de mooiste foto’s en video’s kunt creëren met de filters en deze kunt delen met de hele wereld. Instagram biedt hiervoor de filters aan die het sociale netwerk gratis heeft gekregen van de professionele fotograaf. Cole zelf had er van tevoren niet aan gedacht om een vergoeding te vragen, vooral omdat hij niet had verwacht dat zijn filters wereldwijd gebruikt zouden gaan worden.
Instagram filters
De populariteit van deze filters ervoor gezorgd dat zijn eigen foto’s nu niets meer waard zijn. Deze zijn immers bewerkt met zijn filters, die toen nog uniek waren, maar nu door iedereen worden gebruikt. De fotograaf is er dus alles behalve beter van geworden. Ook bij de verkoop van Instagram in 2012, aan het nóg populairdere Facebook, werd er niet gedacht aan een vergoeding voor Cole Rise.
Dan maar een goed advies
Cole Rise beseft nu dat hij zaken anders had moeten aanpakken. Zijn toekomstdromen met betrekking tot de filters kwamen uit, maar hij hield er niets aan over. De fotograaf kiest er nu voor om dan maar te adviseren over het gebruik van de filters in Instagram, want dit ziet hij nog vaak mis gaan. Cole, die de filters als geen ander kent, raadt aan om er zorgvuldig mee om te gaan. Het is verleidelijk om het schuifje helemaal naar links of helemaal naar rechts te schuiven, maar dit levert je niet het resultaat op dat je over een paar jaar nog steeds inspirerend vindt.
Hij geeft aan dat je dan enkel foto’s krijgt die op het moment van bewerken heel trendy lijken en volgend jaar beter kunnen verdwijnen in de oude doos. Gebruik de fotofilters subtiel en spaarzaam voor de beste resultaten.
Beste foto’s op Instagram zetten?
Wil jij de beste zakelijke foto’s op Instagram plaatsen en ben je benieuwd naar hoe jouw creaties nu het meest impact hebben? Onze Instagram training leert je hier alles over.