Snapchat ‘steelt’ iets terug van Facebook
Eerder hebben we je al medegedeeld dat Facebook met Facebook Stories komt, een vrijwel identieke kloon van Snapchat. Snapchat laat dit niet zomaar op zich zitten en komt nu met een nieuw platform dat het introductiemodel van Facebook advertenties kopieert. Het gaat om een DIY (Do It Yourself) advertentieplatform.
Het inkopen van advertenties
Advertenties kunnen worden ingekocht en gemanaged door adverteerders die gebruik gaan maken van een veilingmodel. Er kan op targetgroepen worden geboden en op die manier worden er advertenties door de professionals ingekocht. Klinkt bekend? Waarschijnlijk wel, want Snapchat ‘steelt’ dit model van Facebook. Daarnaast maakt ook Google er gebruik van. Nadat Facebook en Instagram samen iets gestolen hebben van Snapchat steelt Snapchat nu dus iets terug, vooral in de hoop om adverteerders aan te trekken en weg te halen bij Facebook en Instagram, waar zij voor alsnog met een grotere mate van concurrentie te maken hebben.
Toevoeging van QR-snapcodes voor zakelijke websites
De ontwikkelingen van Snapchat houden niet op met de introductie van het veilingmodel. Het bedrijf gaat nu echt de strijd aan met de giganten en gaat ook mogelijkheden bieden om QR-snapcodes te ontwerpen voor (zakelijke) websites. Al diverse mensen kunnen gebruik maken van deze nieuwe functie, die werd uitgerold met de laatste iOS update. Je kunt je website URL invoeren om een QR-snapcode te zien te krijgen. Deze kun je vervolgens weer gebruiken om met de appcamera te laten scannen en de betreffende website direct in Snapchat te laten openen.
3 Miljard ophalen met een beursgang
Tot slot heeft Snapchat geld ingezet op een beursgang, waarmee het bedrijf een bedrag van maar liefst 3 miljard dollar op wil gaan halen. Vorig jaar (2016) had Snapchat te maken met een verlies van maar liefst 514,6 miljoen dollar.
Snapchat blijft groeien
Op dit moment heeft Snapchat wereldwijd een kleine 160 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Het platform behoort hiermee tot de snelst groeiende partijen in de wereld van sociale platformen. Waar komt dan toch dat verlies vandaan? Dit heeft te maken met het feit dat Instagram Stories ervoor heeft gezorgd dat de groei wat is geremd. Nu Facebook ook met Facebook Stories komt ziet Snapchat de geest al dwalen, maar het sociale platform gaat nu op meerdere manieren de strijd aan om deze twee sociale giganten bij de kunnen houden. Wij zijn natuurlijk erg benieuwd hoe dit allemaal uit gaat pakken en welke nieuwe mogelijkheden er nog uit komen rollen voor professionals.