Facebook gaat concurreren met LinkedIn
Facebook is behoorlijk bezig met ontwikkelen en vooral ook met het overnemen van zaken van andere sociale netwerken. Zo vertelden wij je eerder bijvoorbeeld al dat Facebook een idee van Snapchat gaat klonen en Instagram Stories overneemt om Facebook Stories te introduceren. Nu heeft Facebook het gemunt op LinkedIn.
Facebook gaat bedrijfspagina’s uitbreiden
LinkedIn is op dit moment natuurlijk hét netwerk voor professionals en the place to be voor bedrijven die zoeken naar de beste arbeidskrachten. Met grote regelmaat worden interessante vacatures geplaatst, gedeeld en gezien op LinkedIn. Dit ziet Facebook natuurlijk ook en daarom heeft het meest gebruikte sociale netwerk besloten om de bedrijfspagina’s uit te breiden en bedrijven de mogelijkheid te bieden om vacatures te plaatsen.
Zijn Facebook en LinkedIn niet hetzelfde?
Mensen die wel Facebook hebben en geen LinkedIn hebben, zijn vaak van mening dat het eigenlijk hetzelfde is. LinkedIn is eigenlijk het Facebook voor professionals. Zo simpel is het in werkelijkheid niet. De kleuren komen dan wel goed overeen en enkele opties zijn nagenoeg gelijk, maar LinkedIn is toch wel heel anders dan Facebook. Een voordeel dat LinkedIn heeft ten opzichte van Facebook is wel dat mensen naar LinkedIn gaan om personeel te zoeken of om juist de perfecte baan op te sporen. Dat wil Facebook nu ook.
Facebook is veel groter dan LinkedIn
Iedere maand weer heeft Facebook 1,79 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Bij LinkedIn zijn dit er ongeveer 106 miljoen. Dat is nogal een verschil! Waarom wil Facebook dan toch mensen wegtrekken bij LinkedIn? Dat is heel eenvoudig. Het is voor Mark Zuckerberg gewoonweg nooit genoeg. Als hij iets ziet waar een ander sociaal netwerk succesvol mee is, dan wil hij dit ook hebben. Dit maakt Facebook tenslotte ook tot wat het is; een zeer compleet sociaal netwerk.
Meer werkzoekenden op Facebook
Wanneer je kijkt naar het enorme verschil in aantal maandelijks actieve gebruikers, dan kun je je natuurlijk ook bedenken dat er op Facebook veel meer mensen zonder werk te vinden zijn dan op LinkedIn. Facebook ziet dan ook dollartekens in het samenbrengen van ondernemingen die werknemers zoeken en werknemers die werkgevers zoeken.
Hoe werkt het?
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Straks worden de beschikbare vacatures weergegeven op bedrijfspagina’s, bij de snelkoppelingen en in het nieuwsoverzicht op Facebook. Wie interesse heeft in de vacature kan erop klikken, waarna er een formulier verschijnt die al gedeeltelijk door Facebook wordt ingevuld met de gegevens. Deze moeten worden aangevuld en vervolgens kan het formulier als sollicitatie worden verstuurd. Voor bedrijven geldt dat er een vacature-tab kan worden toegevoegd op de bedrijfspagina. Zij ontvangen de reacties van geïnteresseerden en hebben de mogelijkheid om via Facebook Messenger contact met hen op te nemen.
Nog niet beschikbaar in Nederland
De nieuwe functie is al beschikbaar in Canada en Amerika, waar de opties al gebruikt kunnen worden in zowel de app als de reguliere desktopversie. Daar lijkt het nu al successen op te leveren, dus het zal slechts een kwestie van tijd zijn voordat wij er ook kennis mee kunnen maken. Kun jij de ontwikkelingen binnen Facebook allemaal niet mee bijhouden? Volg dan eens een Facebook training en je bent weer helemaal up to date!