5 Tips om met social media je online verkopen te verbeteren
Winkels zijn uit, webwinkels zijn in. Steeds meer mensen doen online aankopen en ook steeds meer zaken worden online gekocht in plaats van in de winkel. Zelfs de boodschappen laten we gemakkelijk thuis bezorgen nadat we deze online hebben besteld. Geloof het of niet, maar er zijn echt al mensen die letterlijk nooit meer in een echte winkel komen!
Daar wil je natuurlijk gebruik van maken!
Als ondernemer met een webwinkel wil je natuurlijk goed gebruik maken van het feit dat er steeds meer online wordt gekocht door consumenten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je meer gaat verkopen via internet? Hier kan je social media goed voor inzetten. Wij geven je 5 tips om je online verkopen te verbeteren door social media in te zetten.
1. Retarget de tevreden klanten
Maak slim gebruik van je CRM software om koopgedrag in de gaten te houden en ontdek waar de grootste interesses liggen. Je kunt gemakkelijk uitvissen waar de tevreden klanten zich bevinden en betere leads dan tevreden klanten zijn er niet. Zet social media in om deze personen te verleiden om je webwinkel nog eens te bezoeken. Heb je gezien dat zij interesse hebben getoond in een bepaald product, maar hebben zij dit niet gekocht? Geef hen dan via social media een seintje wanneer het betreffende product in de verkoop gaat.
2. Zorg dat je vertrouwd raakt met AI en chatbots
De investering in AI, ofwel artificial intelligence / kunstmatige intelligentie, zal in 2017 worden verdrievoudigd. Er worden chatbots ingezet om problemen van klanten op te lossen en vragen van consumenten te beantwoorden. Als bedrijf kun jij ook gebruik maken van deze nieuwtjes in de wereld van social media, wanneer je er zakelijk je voordeel mee kunt doen. Amerikaanse webwinkels die AI inzetten op social media hebben hier veel profijt van. Maar liefst 87 procent geeft aan er daadwerkelijk voordeel mee te doen.
3. Klantenservice op social media
Als je nog geen klantenservice op social media biedt, dan laat je een grote kans liggen om in contact te komen met je klanten. De vier grootste berichtenapps van dit moment hebben samen maar liefst een ruime 2 miljard gebruikers per maand. Deskundige Joseph Lichterman heeft zelfs voorspeld dat messaging binnenkort als elektriciteit zal zijn, namelijk betrokken bij alles wat we doen.
4. Investeer in je medewerkers
Tevreden medewerkers kunnen op social media meer doen dan je denkt. Een sterk compliment wordt zeker op social media gedeeld en een leuk presentje zonder aanwijsbare reden is ook zeker een vermelding waard. Zorg dat je medewerkers betrokken zijn en dat zij enthousiast zijn over hun werk en hun werkgever. Dit zorgt ervoor dat zij je veel meer zullen ‘promoten’ op social media zonder dat je hierom hoeft te vragen. Dat is wel zo spontaan!
5. Vergroot je social media marketing budget
Op dit moment geeft het gemiddelde bedrijf dat social media inzet binnen de marketing strategie een social media marketing budget van 10,7 procent. Analisten verwachten dat dit percentage binnen vijf jaar zal stijgen naar 23,8 procent. Dit is berekend op basis van de concurrentie op de verschillende platformen. Om gelijke tred te kunnen houden met de concurrentie op social media is het dus nodig om het social media marketing budget te vergroten.
Social media trainingen
Social media kan je steeds meer gaan brengen als het om zakelijk succes gaat. Het is dan wel van belang dat je social media optimaal en op de juiste wijze inzet. Wil jij hier alles over weten? Bekijk dan eens onze social media trainingen!