Koningsdag vieren op social media!
Morgen is het Koningsdag en dat wordt natuurlijk ook op social media gevierd. We verwachten dat de sociale netwerken weer lekker oranje zullen kleuren! Voor veel bedrijven is Koningsdag een goede aanleiding om een inhaker te plaatsen, terwijl vooral horecagelegenheden in de grotere steden zich focussen op het presenteren van hun events op de sociale netwerken. Hoe dan ook, het is ook Koningsdag op social media.
Koningsdag gebruiken op social media?
In de regel is het zo dat bedrijven beter niet kunnen posten tijdens evenementen waar veel mensen op af komen, vooral als dit precies de mensen zijn die tot de doelgroep behoren. Met Koningsdag is dit anders. Koningsdag is namelijk een populaire feestdag die mensen graag samen beleven, ook als ze niet samen zijn. Dit betekent dat veel mensen op Koningsdag ook gewoon actief zijn op de sociale netwerken. Als je als bedrijf wilt inhaken op Koningsdag, dan is het wel verstandig om dit in de morgen te doen en niet pas in de middag of de avond.
Koningsdag op social media in 2016
Koningsdag wordt sinds 2014 gevierd, als opvolger van Koninginnedag natuurlijk. Koningsdag wordt op 27 april gevierd, tenzij dit op zondag valt, zoals direct bij de eerste editie het geval was. Dan wordt Koningsdag een dag eerder gevierd. In 2014 zagen we nog wat twijfels over het inhaken op Koningsdag, vooral omdat men nu niet precies wist wat men ervan moest verwachten, maar sindsdien wordt het steeds drukker op social media op Koningsdag. Wanneer we kijken naar de statistieken van Koningsdag 2016, dan zien we de volgende 7 feiten:
- De meest populaire hashtags waren Kingsday, Koningsdag2016, Amsterdam, Oranje en KoningsdagZwolle.
- @Koningsdag_2016 kreeg te maken met maar liefst 2.125 retweets.
- Bijna de helft van alle Facebook posts op Koningsdag bestond uit een foto.
- Van alle social media posts was 40% fotomateriaal op Koningsdag.
- Er werd maar liefst 18.818 keer over Willem-Alexander gesproken.
- Maxima deed het ook goed. Zij werd op social media 18.297 keer besproken.
- Er werden 130.953 berichten over Koningsdag 2016 geplaatst.
Leukste Koningsdag campagnes
De tot nu toe best presterende Koningsdag campagne op social media is de campagne van Centraal Beheer Achmea, uit 2015. Zij postten een foto op Twitter en Facebook, met de tekst: “#koningsdag “Voor 50 cent? M’n zus is het even aan mijn moeder vragen.” Alleen al op Facebook wist de foto meer dan 37.000 likes binnen te slepen. De community manager van het bedrijf gaf aan dat de campagne slechts 200 euro had gekost.
De foto ging niet alleen viral, maar kreeg bij de Beste Social Media Awards ook de Beste Inhaker-prijs toegeschreven. Dit bewijst dat bedrijven zeker hun slag moeten slaan op Koningsdag, want een goede post zou zomaar viral kunnen gaan!
Koningsdag met hoofdletter
Aangezien Koningsdag een officiële feestdag is moet je deze schrijven met een hoofdletter. Het is dus: Koningsdag en geen koningsdag.
Veel plezier!
Ga jij een social media campagne lanceren op Koningsdag? Dan wensen we je natuurlijk heel veel succes! Heb je lekker een dagje vrij genomen om op te gaan in het oranje feestgedruis? Dan wensen we je vooral heel veel plezier morgen, op Koningsdag 2017!