7 Social media fouten die kleine ondernemers maken
Grote bedrijven hebben steeds vaker iemand in dienst om social media bij te houden, maar kleine ondernemingen doen het over het algemeen allemaal zelf. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar dan moet je wel voorkomen dat je in makkelijke valkuilen terecht komt. Ongeveer 40 procent van de kleine ondernemingen adverteert op social media en maar liefst 53 procent van de kleine ondernemingen geeft aan dat social media de belangrijkste online marketing bronnen zijn.
Kleine ondernemingen maken snel fouten
Juist omdat veel kleine ondernemingen zelf met social media aan de slag gaan gaat het ook vaak mis. Social media lijkt makkelijk, maar er komt nog best wel wat bij kijken. Wij hebben de 7 meest gemaakte social media fouten door kleine ondernemingen voor je opgezocht.
1. Geen specifieke doelgroep vaststellen
Veel kleine ondernemingen vergeten de doelgroep te bepalen. Hierdoor gaan zij ‘algemeen’ te werk. Wanneer je iedereen aanspreekt, dan spreek je uiteindelijk niemand aan. Het is zonde van al je moeite als je geen duidelijke doelgroep hebt om aan te spreken. Zorg er dus voor dat je weet hoe jouw doelgroep in elkaar steekt en hoe je deze kunt bereiken.
2. Alle social media sites gebruiken
Ieder sociaal netwerk heeft voordelen, ook voor kleine ondernemers. Dit betekent alleen niet dat je ze ook daadwerkelijk allemaal moet gebruiken. Het gaat erg vaak mis wanneer echt alle sociale kanalen worden aangesproken voor het bedrijf. Zaken lopen door elkaar en de inspiratie is snel op. Bepaal liever welke twee of hooguit drie sociale sites voor jou het meest effectief zijn en houd het hierbij.
3. Het ontbreken van een plan
Binnen kleine bedrijven wordt vaak niet de moeite genomen om een social media plan op te stellen. Juist dit plan zorgt ervoor dat je social media effectief maakt voor je bedrijf. Als je zelf geen effectief social media plan op kunt stellen, dan kun je natuurlijk altijd eens om advies vragen. Een social media strategie zorgt ervoor dat je weet wat je te doen staat, elke dag weer.
4. Te veel of te weinig posten
Kleine bedrijven gaan erg gemotiveerd aan de slag, met bijvoorbeeld wel 10 posts per dag. Dit is veel te veel. Al snel raakt de inspiratie behoorlijk op en post men nog slechts 1 post per week. Dat is dan weer te weinig. Te veel of te weinig posten kost je volgers en likers. Een goede social media kalender helpt je om in de juiste mate te posten.
5. Andere bedrijven negeren
Het komt veel voor dat kleine bedrijven andere bedrijven op social media compleet negeren uit angst dat zij hier klanten aan kwijt raken. Het kan juist heel effectief zijn om andere bedrijven in de gaten te houden. Deel eens een sterk blog van een ander bedrijf en je zult zien dat dit jou ook voordeel op kan leveren.
6. Het nalaten van metingen
Het is belangrijk om resultaten te analyseren en te meten, maar dit wordt vaak nagelaten. Kleine bedrijven vinden het vaak lastig om alles goed te monitoren. Ook het goed interpreteren van data blijkt in de praktijk lastig. Het is aan te raden om je hier eens in te verdiepen, zodat je er je voordeel mee kunt doen.
7. Eenrichtingsverkeer op social media
De sociale netwerken worden vaker gezien als een zogenaamde ‘one way tool’ door kleine bedrijven. Er wordt iets gepost en daarmee is het klaar. Vervolgens wordt er niet gekeken naar comments. Ook wordt er niet gecontroleerd of er vragen worden gesteld, bijvoorbeeld. Sociale netwerken zijn er juist om de discussie aan te gaan met klanten en prospects. Interactie, daar draait het om!
Social media training
Kleine bedrijven kunnen zoveel uit social media halen, maar laten te veel kansen liggen. Heb jij het idee dat er voor jou ook veel meer in zit dan je eruit haalt? Volg dan een social media training!