Is jouw Facebook advertentie effectief?
Een Facebook advertentie is een investering. Als je investeert, dan verwacht je iets terug. Het komt vaak voor dat bedrijven een Facebook advertentie plaatsen, maar hier helemaal niets voor terugkrijgen. Daar gaat je investering! Zonde, want advertenties op Facebook kunnen je zeker wel wat opleveren. Advertenties worden over het algemeen niet goed genoeg in de gaten gehouden, waardoor het meer kost dan het oplevert.
Blijf je Facebook advertenties monitoren
Een heel belangrijke tip die wij je mee willen geven als het gaat om Facebook advertenties is wel dat je moet blijven monitoren. Als je niet monitort, dan mis je ook de kans om te optimaliseren wanneer het nodig is. Om te weten of je Facebook advertentie wel zo goed loopt als je zou willen is het belangrijk om je promotie goed in de gaten te houden. Wij geven je nog 5 handige tips.
1. Start na twee dagen
Bedrijven die voor het eerst gaan adverteren op Facebook lijken soms een beetje ‘geobsedeerd’ door de resultaten. Ze blijven in de eerste 24 uur voortdurend kijken naar de prestaties. Dit is niet aan te raden, want de prestaties zeggen in de eerste 24 uur helemaal niets. Een Facebook advertentie heeft minimaal 48 uur nodig om optimaal te gaan presteren. Houd je dus niet vast aan de eerste dag, maar start met monitoren op dag 3.
2. Direct aanpassen
Wanneer je de Facebook advertentie goed in de gaten houdt vanaf de derde dag, en je merkt dat er iets niet helemaal in orde is, pas het dan direct aan. Te veel ondernemers wachten af om te zien of de toekomst iets beters te brengen heeft. Dit kost alleen maar. Moet de afbeelding aangepast worden, de tekst of wellicht het budget? Doe dit dan direct.
3. De rapporten vergelijken
Je kunt je advertenties en campagnes terugvinden in de advertentiemanager. Hier kun je in de rechterhoek bovenaan je scherm de optie vinden om je rapport op te slaan. In dit rapport staan de prestaties van de dag. Sla elke dag de prestaties op, zodat je de rapporten kunt vergelijken en verbeteringen zo op kunt sporen.
4. Houd de scores bij
Als er twee zaken belangrijk zijn om het succes van je Facebook advertentie te meten, dan zijn het wel de relevantiescore en de CTR. Blijft je relevantiescore onder de 7 hangen? Dan is het tijd voor actie. De score moet echt minimaal 7 zijn om een goed resultaat te krijgen. De CTR, ook wel bekend als de Click Through Rate, zegt ook veel over de effectiviteit. Een rendabele advertentie heeft een minimale CTR van 3. Blijf je hieronder? Dan is het ook tijd om actie te ondernemen.
5. Advertenties vergelijken
Het is slim om een aantal advertenties voor Facebook te maken, waarbij je steeds een enkel detail anders aanpakt. Verander de call to action, verander de tekst en verander de afbeelding. Je kunt op die manier goed zien welke advertentie het best scoort, zodat je de andere advertenties stop kunt zetten.
Haal méér uit Facebook
Facebook is ideaal voor bedrijven, maar het is wel belangrijk dat je er op de juiste wijze mee aan de slag gaat. Wil jij alles weten over zakelijk Facebook, zodat je er méér uit kunt halen? Volg dan eens een Facebook training en je merkt direct het verschil.