LinkedIn voor B2B: blijf het actief gebruiken!
LinkedIn voor B2B is belangrijk, maar lang niet iedereen maakt er optimaal gebruik van. Zonde, want je kunt er zo veel uithalen voor je business! LinkedIn heeft het de laatste jaren wat zwaar gehad. Het sociale netwerk voor professionals kwam ineens vol te staan met recruiters. Daarnaast kwamen er steeds meer mensen bij die LinkedIn gingen gebruiken als een gewoon sociaal kanaal, waar je foto’s van oma deelt met je vrienden. Toch blijft het belangrijk om LinkedIn in te zetten voor B2B.
LinkedIn is niet zomaar een wervingssite
Een veel gehoorde reden van mensen om LinkedIn niet te gebruiken is omdat zij denken dat het echt een wervingssite is. Dit is zeker niet het geval. LinkedIn is juist voor B2B zo belangrijk, omdat het dé manier is om elkaar op professioneel niveau te bereiken. In de wereld van zaken doen kom je verder met de juiste contacten. Dáár is LinkedIn voor bedoeld. Wij geven je 5 goede redenen om LinkedIn voor B2B te blijven gebruiken (of te gaan gebruiken).
1. Dé plek om zaken te doen!
Natuurlijk, er zijn veel mensen op LinkedIn te vinden die voortdurend aan het recruiten zijn of die grappen en grollen delen in plaats van professionele posts. Toch is het grootste deel van de LinkedIn leden op het platform aanwezig om zaken te doen. Dit mag je niet vergeten. LinkedIn is hét sociale netwerk om nieuwe relaties te vinden, op te bouwen en te versterken. Je moet er alleen wel mee aan de slag om dit te laten lukken. Nieuwe zakenrelaties komen niet aanwaaien, ook niet op LinkedIn.
2. Het gaat niet om wat je weet
Velen kennen de uitspraak wel: ‘het gaat niet om wat je weet, maar om wie je kent’. In veel gevallen gaat deze uitspraak zeker op. Ook hier in LinkedIn het ideale medium voor. Je kunt veel waardevolle connecties opbouwen via het netwerk, waardoor je steeds meer mensen ‘kent’. Je kunt op steeds meer mensen een beroep doen, voor waardevol advies, kennis of het delen van ervaringen. Dit is vaak nuttig op de momenten dat je het niet verwacht.
3. Vermelding in Google
LinkedIn is een waardevol sociaal netwerk, ook voor Google. Als jij goed actief bent op LinkedIn en het sociale kanaal gebruikt waarvoor het echt bedoeld is, dan levert dit je een waardevolle vermelding op Google op. De zoekmachine heeft veel respect voor LinkedIn en plaatst LinkedIn vermeldingen van profielen en inhoud dan ook hoog in de resultaten. Hier kun je als persoon en als bedrijf goed van profiteren.
4. Prospects opwarmen
Op LinkedIn kun je direct in contact komen met personen die voor jou belangrijk kunnen zijn. Als je een bedrijf opbelt om een gesprek met een directielid aan te gaan, dan is de kans aanzienlijk dat dit niet mogelijk is. De directeur of directrice is veel te druk om ‘zomaar iemand’ te woord te staan via de telefoon. Dit directielid is wel persoonlijk aanwezig op LinkedIn en met een goed begeleidend bericht kun je een connectie maken. Je kunt starten met het opwarmen van deze prospect en zo toewerken naar een goede relatie met het directielid, zonder dat je eerst langs meerdere afdelingen moet om iemand te spreken te krijgen.
5. Je expertise bewijzen
Natuurlijk presenteer jij je als dé expert in je branche, maar kun je ook bewijzen dat je dit bent? LinkedIn is de perfecte plek om je bewijzen neer te leggen, met sterke comments en professionele posts. Dit is hét sociale netwerk waar jij het best kunt laten zien wat je werkelijk in huis hebt. Zo’n kans moet je nooit laten liggen.
Leer alles over LinkedIn
LinkedIn is heel waardevol voor B2B, maar dan moet je het wel actief en op de juiste manier gebruiken. Wil jij alles weten over LinkedIn, zodat je er het maximale uit kunt halen voor je business? Volg dan eens een LinkedIn training en je gaat in 2018 veel meer uit je zakelijke profiel halen!