5 belangrijke activiteiten op LinkedIn
Eerder deze week gaven we je belangrijke redenen om LinkedIn voor B2B actief te blijven gebruiken. Het levert je veel op en je kunt je business daadwerkelijk laten groeien door het professionele netwerk goed in te zetten. Het actief gebruiken van LinkedIn biedt je grote voordelen, maar dan moet je natuurlijk wel weten wat je zoal moet doen op LinkedIn.
Hier moet je je op LinkedIn mee bezig houden
Veel mensen zijn aanwezig op LinkedIn, in de zin van ‘een profiel hebben’. Als we vervolgens kijken naar de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk gebruik maken van dit profiel, dan zien we dat dit aantal veel te laag ligt. LinkedIn heeft te maken met een grote hoeveelheid inactieve accounts en dit is zonde. Alleen met een profiel kom je er namelijk niet. Je moet ook wel iets doen op LinkedIn. Wij geven je 5 belangrijke activiteiten die je kunt uitvoeren op LinkedIn voor het succes van je business.
1. Een voorsprong op je concurrentie nemen
LinkedIn is hét sociale netwerk waar jij jezelf boven je concurrenten kunt positioneren door je profiel perfect te verzorgen. Zorg ervoor dat je alles op hoog niveau in hebt gevuld en dat je een professioneel gemaakte foto toevoegt. Daarnaast kun je jezelf als absolute expert positioneren door rich media toe te voegen. Denk aan dia’s, video’s en pdf-bestanden.
2. Je netwerk uitbreiden
Als er iets is dat je dagelijks kunt doen, dan is het wel het uitbreiden van je netwerk. We hebben een tijdje terug te maken gehad met de LION-rage. Leuk, maar uiteindelijk heb je dan ook veel connecties waar je helemaal geen waarde uit kunt halen. Wij zouden je dan ook niet aanraden om je netwerk voor zomaar iedereen open te stellen. Wel kun je actief op zoek gaan naar connecties die voor jou wel waardevol (kunnen) zijn. Bouw aan je netwerk, zodat je er steeds meer voordeel uit kunt halen.
3. Deel wat je te zeggen hebt
Als expert in jouw branche kun je altijd wel kennis en expertise delen. Doe dit dan ook. Deel in een update wat je te zeggen hebt, zodat je connecties (en de connecties van je connecties) direct zien dat jij echt weet waar je het over hebt. Updates zijn er niet voor niets, dus gebruik ze! Deel interessante, relevante en waardevolle zaken om anderen te helpen en te inspireren. Zo zet jij jezelf goed op de kaart van LinkedIn.
4. Spreek mensen aan
LinkedIn is een sociaal netwerk en zo wordt het niet voor niets genoemd. Het is de bedoeling dat je er sociaal bent. Makkelijk gezegd: spreek eens mensen aan op LinkedIn. Connecties zijn leuk, maar als je niet weet wat je van de ander mag verwachten of wat jij precies voor de ander kunt betekenen, dan heb je er helemaal niet zo veel aan. Heb je connecties die je niet (goed) kent? Ga dan eens privé het gesprek aan. Dit zorgt voor meer betrokkenheid.
5. Begin een groep op LinkedIn
Op LinkedIn zijn veel groepen waar je je bij aan kunt sluiten. Het nadeel hiervan is wel dat je te maken krijgt met veel posts die moeilijk bij te houden zijn. Het is niet eenvoudig om goed te ontdekken wat voor jou wel en niet interessant of relevant is. Dit is veel makkelijker als je zelf een groep op LinkedIn start. Door een eigen groep te beheren heb je volledig inzicht én weet je steeds meer mensen te bereiken.
Wil jij LinkedIn effectiever gebruiken?
LinkedIn kan jou en je business verder helpen, maar dan moet je wel actief en effectief bezig blijven op dit professionele kanaal. Heb jij het gevoel dat je kansen laat liggen? Volg dan eens een LinkedIn training en je weet precies hoe jij LinkedIn in jouw voordeel gebruikt.