SEO checklist: Vergroot gratis jouw vindbaarheid
Je online vindbaarheid is belangrijk. Hoe beter je vindbaar bent, hoe succesvoller je bent. Er zijn natuurlijk eindeloos veel mogelijkheden om jouw vindbaarheid te vergroten, maar lang niet iedere optie is gratis. Heb je niet veel budget of wil je er gewoon niet te veel in investeren? Dan is deze SEO checklist ideaal voor jou.
10 gratis SEO activiteiten
Je kunt zeker ook aan je online vindbaarheid werken zonder er geld aan uit te geven. Wij hebben een handige SEO checklist voor je opgesteld met 10 activiteiten die bijdragen aan een goede online vindbaarheid en waar je niets voor hoeft te betalen.
1. Interne linkbuilding
Ontwikkel een sterke strategie om je webpagina’s onderling met elkaar te verbinden door middel van links. Interne links zijn heel belangrijk voor linkbuilding. Probeer in iedere tekst die je publiceert, ongeacht het soort tekst, minimaal één interne link op te nemen.
2. Externe linkbuilding
Probeer ook in iedere tekst een uitgaande link op te nemen, ook wel een externe link. Dit is een link die linkt naar een andere website. Het is het best om hiervoor te kiezen voor een grote, betrouwbare en bekende website. De kans is dan klein dat het op den duur een dode link wordt zonder dat je het merkt. Links naar Wikipedia zijn bijvoorbeeld uitstekend.
3. Sharebuttons op je website
Voeg eenvoudig sharebuttons toe aan je website en je bent al lekker met SEO bezig. Door middel van deze buttons kunnen lezers namelijk heel makkelijk je content delen op social media. Dit draagt bij aan je online vindbaarheid.
4. Publiceer langere content
Korte content wordt niet (goed) opgepakt door Google. Je laat dus een kans lopen als je te korte teksten publiceert. Probeer het liefst teksten van minimaal 500 woorden te schrijven. Lukt dit niet? Houdt dan een minimum van 350 woorden aan. Onthoud wel dat je teksten waardevol moeten blijven, dus ga niet opvullen met loze inhoud.
5. Vul de alt in
Veel mensen vergeten de alt in te vullen van een afbeelding. Dit is zonde, want dan weet Google niet wat er op de afbeelding staat. Vul de alt daarom altijd in en gebruik in deze omschrijving je belangrijkste keyword.
6. Keyword in de URL
De URL van een webpagina, zoals je blog, wordt vaak automatisch aangemaakt. Dit kun je aanpassen, dus doe dit ook. Maak de URL zo kort mogelijk en plaats er een keyword in.
7. Gebruik long tail keywords
Het is beter om long tail keywords te gebruiken in plaats van short tail keywords. Deze laatste hebben namelijk een veel hogere concurrentie en zorgen voor meer bezoekers die eigenlijk iets anders zoeken. Door langere keywords te gebruiken trek je een specifieker publiek aan en ben je uiteindelijk succesvoller.
8. Verhoog je page speed
Een vertraging kost je meer dan je denkt als het om je website gaat. Je hebt een goede page speed nodig. Is deze niet optimaal? Zorg er dan voor dat je de page speed verhoogt.
9. De Yoast plugin
Gebruik de Yoast plugin om iedere tekst te controleren op waarde voor SEO. Deze plugin geeft je aan welke SEO onderdelen goed zijn en welke onderdelen verbetering kunnen gebruiken. Zo optimaliseer je iedere webpagina eenvoudig en snel.
10. Meten is weten
Meten is weten. Ze zeggen het niet voor niets. Het is goed om de prestaties van je website bij te houden, zodat je hierop kunt inspelen. De meeste bedrijven die een gratis programma gebruiken voor de websitestatistieken maken gebruik van Google Analytics. Bij dit programma moet je wel rekening houden met een grote hoeveelheid ghost referrals (tot wel 98 procent), dus hou je niet te veel vast aan het aantal websitebezoekers. De andere statistieken zijn wel goed bruikbaar.
Sterke content laten schrijven?
Een heel groot deel van je online vindbaarheid begint bij sterke content. Denk aan blogs, whitepapers en e-books. Wil jij je zakelijke blogs uitbesteden? Dan helpen wij je graag verder.