Facebook gaat nieuwsoverzicht anders indelen
Facebook oprichter Mark Zuckerberg heeft donderdag bekendgemaakt dat Facebook zich klaarmaakt voor de grootste verandering in jaren. De manier waarop nieuws in de tijdlijn komt te staan, zal helemaal veranderen.
Kern van Facebook
Het social media platform is eigenlijk ontwikkeld om op de hoogte te blijven van de laatste updates en ontwikkelingen rondom je vrienden, familie en kennissen. Hierbij is het nieuwsoverzicht wat berichten van familie en vrienden opneemt in de tijdlijn een erg belangrijke factor. Dit is nu echter niet het geval en hier gaat Facebook mee aan de slag. Volgens Zuckerberg scrollen mensen nu door de tijdlijn heen zonder na te denken, omdat de berichten hen niet genoeg interesseren en zij deze irrelevant vinden.
Feedback doorvoeren in veranderingen
Zuckerberg vertelt dat er feedback ontvangen is vanuit hun community waarbij werd aangegeven dat de persoonlijke momenten van vrienden pagina’s die zij volgen naar de achtergrond worden gedrukt door de publieke content van bedrijven en media. Een update zal deze feedback doorvoeren.
Dit is de update
De komende maanden zullen er updates plaatsvinden in de rangschikking van dat nieuwsoverzicht. Facebook wil meer nadruk leggen op ‘relevante content’ die gebruikers meer betekenisvolle sociale interacties geeft, zoals berichten van familie en vrienden.
Dit zijn de veranderingen
De signalen die Facebook nu gebruikt om te bepalen hoe hoog iets verschijnt in het nieuwsoverzicht zijn hoeveel mensen er reageren, commentaar geven of berichten delen. Het is de bedoeling dat er na de update berichten verschijnen die uitnodigen tot gesprek en dat betekenisvolle interactie tussen mensen voorrang krijgen. Welke berichten dat zijn, bepaalt Facebook zelf aan de hand van allerlei strategieën. Berichten van vrienden en familie zullen dus voorrang krijgen op openbare content.
Minder openbare content
De verandering waar we allemaal mee te maken krijgen is dat er minder openbare content te zien is op onze tijdlijn. Zuckerberg vertelde dat we minder content van bedrijven zullen gaan zien, denk maar aan berichten en video’s. Bovendien moet datgene wat we nog te zien krijgen, aan strengere eisen voldoen.
De impact verschilt per pagina
Op korte termijn kan het voorkomen dat Facebookpagina’s een daling zien in hun bereik, kijktijd van video’s en doorverwezen gebruikersverkeer. Hoe hoog deze daling zal zijn, verschilt per pagina. Facebook gebruikers krijgen nog wel de mogelijkheid om in de voorkeursinstellingen de optie ‘Als eerste weergeven’ te gebruiken voor de pagina’s die ze leuk vinden.
Berichten met waardevolle interactie
Misschien is het je al wel eens opgevallen, maar berichten waarbij mensen gestimuleerd worden de interactie aan te gaan, krijgen een hogere plek in het nieuwsoverzicht op Facebook. Zo zorgt een live video er bijvoorbeeld voor dat de kijkers vaker in discussie gaan met elkaar. Vaak zelfs wel tot zes keer zoveel als bij een reguliere video.
Facebook ziet het zogenaamde “engagement-bait” dat mensen er toe aanzet om commentaar op berichten te geven, niet als waardevolle interactie. Die berichten zullen nu dus lager in het nieuwsoverzicht belanden.
Gebruikers korter op Facebook
Mark Zuckerberg geeft aan dat de verandering er voor zorgt dat er op korte termijn minder tijd op Facebook zal worden doorgebracht. Op lange termijn echter zullen zowel reguliere gebruikers als bedrijven erop vooruitgaan.
Facebook zakelijk inzetten
Het is belangrijk dat bedrijven nog steeds actief blijven op Facebook en dat men goede content produceert. Het boek ‘101 posts voor op social media’ is een echte musthave voor bedrijven. Het staat boordevol inspiratie, informatie en ideeën die je nodig hebt om goede content te produceren en actief te zijn op social media! Bestel hem nu!