Meer engagement op Facebook? Tips!
Meer engagement op Facebook is een wens van veel bedrijven. Toch lijkt het in de praktijk helemaal niet zo eenvoudig om meer engagement op Facebook te realiseren. Waarom lukt het toch niet om meer shares en likes te krijgen? Waarom reageren mensen niet massaal en waarom zie je het aantal volgers niet groeien? Soms kun je nog zo je best doen en toch lukt het niet om meer engagement op Facebook te krijgen.
Zo krijg je meer engagement op Facebook
Je kunt als bedrijf veel extra succes uit Facebook halen. Niet voor niets is dit het sociale netwerk dat favoriet is onder de meeste bedrijven. Je kunt er veel mee, maar dan heb je wel veel betrokkenheid nodig. Wij geven je slimme tips voor meer engagement op Facebook.
1. Interessante blogs en vlogs
Blogs en vlogs worden steeds belangrijker. Als je nog geen actief blog hebt, dan is het nu echt wel de tijd om er eentje op te starten. Kun of wil je zelf geen blog bijhouden? Dan is uitbesteden een goede optie. Blogs en vlogs zijn ideaal om meer engagement op Facebook te krijgen. Je vergroot je online invloed, je werkt effectief aan SEO en je daagt uit om meer te delen als je scherpe titels en waardevolle content gebruikt.
2. Relevante content delen
Probeer uitsluitend relevante content te delen en zorg ervoor dat een deel van je content interactief is. Dit wil zeggen: zet je volgers aan het denken, stel hen een vraag, leg hen een probleem voor om op te lossen of vraag om een mening. Het maakt niet uit hoe je het doet, als je maar duidelijk vraagt om een actie van ‘de andere kant’. Om dit ook echt te krijgen is het nodig om voor relevante content te zorgen, dus content die jouw specifieke doelgroep optimaal aanspreekt. Dit hoeft niet altijd content van jezelf te zijn. Je kunt ook interessante content van anderen delen.
3. Meer engagement met Facebook advertenties
Als er één manier is die eigenlijk altijd werkt om meer engagement op Facebook te krijgen, dan is het wel het inschakelen van advertenties op het sociale netwerk. Nu horen wij wel vaker dan bedrijven Facebook advertenties hebben geprobeerd en dat dit ‘niet werkte’. In de praktijk betekent dit altijd dat er iets niet in orde was met de advertentie. Misschien is de targetgroep verkeerd ingesteld of had de advertentie niet de juiste inhoud. Je kunt onze tips voor een optimale Facebook advertentie gebruiken om het nog eens te proberen.
4. Reageer snel en gepast
Je krijgt ook meer engagement op Facebook door er gewoon te zijn. Dit wil zeggen, reageer snel en op een gepaste wijze. Facebook draait niet alleen om posten, maar ook zeker om het aangaan van een dialoog. Reageer daarom altijd op korte termijn op comments. Dit geldt niet alleen voor de positieve reacties, maar ook voor de negatieve reacties. Door gepast en vriendelijk te reageren op negatieve comments laat je zien dat jij een bedrijf met een uitstekende klantenservice bent. Heb je een fout gemaakt op social media? Geen zorgen. Dit gebeurt de besten! Het gaat erom hoe je met deze fout omgaat. Zet het recht op een nette, vriendelijke of misschien wel ludieke manier.
5. Variatie in posts
Voor meer engagement op Facebook is het belangrijk om voldoende te variëren met je posts. Mensen vinden het niet interessant om veel van hetzelfde te zien. Er zijn eindeloos veel ideeën die je voor je posts kunt gebruiken, dus je hoeft echt niet zonder inspiratie te zitten. Kun je wel wat extra ideeën gebruiken? Dan kun je ons boek ‘101 posts voor op social media’ gebruiken.
Meer engagement op Facebook realiseren?
Deze tips gaan je zeker helpen om meer engagement op Facebook te krijgen. Ben je toch nog niet tevreden? Dan kun je natuurlijk ook eens een leuke Facebook training volgen om in de toekomst meer uit je bedrijfspagina te kunnen halen.