Facebook recensies zorgen voor meer omzet
Facebook recensies kunnen je omzet flink verhogen. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer bedrijven hun klanten verzoeken om een recensie op Facebook (of andere sociale kanalen) achter te laten. Er zijn twee belangrijke redenen om dergelijke reviews te verzamelen en beide redenen kunnen je omzet liften. We hebben het over prospects en over Google.
Facebook recensies beïnvloeden prospects
De Facebook recensies zijn niet alleen bedoeld om jouw bedrijf op het sociale kanaal een gemiddeld aantal sterren te geven. Het is zo dat steeds meer consumenten eerst op zoek gaan naar online reviews voordat zij een aankoop doen bij een bepaald bedrijf. Een aanzienlijk deel van de consumenten gaat op Facebook op zoek naar recensies. Als je als bedrijf niet te vinden bent op Facebook, dan loop je dus een behoorlijke kans mis. Men zoekt naar eerlijke reviews van eerdere klanten en deze worden gevonden op Facebook. Maar liefst 7 op de 10 personen lezen eerst minimaal 5 recensies voordat er besloten wordt of er iets gekocht wordt bij dit bedrijf, of niet. De Facebook recensies zorgen dus voor een flinke beïnvloeding van prospects. Bij veel goede recensies kun je dus meer omzet behalen, doordat deze recensies zorgen voor meer nieuwe klanten.
Google resultaten en Facebook recensies
De tweede goede reden om Facebook recensies te ‘verzamelen’ wordt gevormd door Google. Het is namelijk zo dat deze zoekmachine tegenwoordig ook de online reviews meeneemt in het ranking proces. Wat betekent dit precies? Dit betekent eigenlijk dat je een betere plek in Google krijgt wanneer je veel goede recensies hebt. Als één bedrijf 10 goede recensies heeft en een ander bedrijf heeft er wel 200 (en verder zijn de bedrijven op alle punten gelijk), dan zal het tweede bedrijf door Google bovenaan worden geplaatst. De Facebook recensies zorgen dus voor een betere plaatsing in Google en ook dit levert je meer klanten – en dus meer omzet – op.
Goed omgaan met Facebook recensies
Zeker als je veel recensies op Facebook hebt ontvangen is het behoorlijk lastig om het allemaal positief te houden. Je hebt zelf geen controle over de recensies die geplaatst worden en hoe meer je er hebt, hoe groter het risico dat er ook eens een mindere score voorbij komt. Houd er altijd rekening mee dat het niet alleen gaat om de recensies zelf, maar dat het vooral ook gaat om de manier waarop jij hiermee omgaat. Door heel goed om te gaan met negatieve recensies kun je ook punten scoren bij prospects. Eerder publiceerden wij een stappenplan voor het goed omgaan met negatieve reacties. Dit stappenplan kan ook zeker worden gebruikt bij het omgaan met negatieve recensies op Facebook.
Laat Facebook voor je werken
Zo zie je dat Facebook op meerdere manieren voor jouw bedrijf kan werken. Wel is het dan belangrijk dat je het sociale kanaal hier optimaal voor inzet. Onze Facebook training leert je alles wat jij moet weten om het maximale uit dit sociale netwerk te halen.