Zo schrijf je een goede Meta Description: 5 tips
Meta descriptions schrijven… er zijn maar weinig mensen die het voor hun plezier doen. Toch is het schrijven van meta descriptions wel een heel belangrijk onderdeel van SEO dat eigenlijk niet vergeten of afgeraffeld mag worden. In december 2017 voerde Google een update door waardoor meta descriptions nu dubbel zo lang kunnen zijn.
Vroeger mocht een meta description maar 160 tekens lang zijn, inmiddels mag deze 320 tekens lang zijn. Zo kun je dus nog meer opvallen in de organische zoekresultaten.
Schrijf je meta descriptions bewust
Misschien is het je in de Google zoekresultaten al opgevallen dat de meta descriptions ineens een stuk langer zijn. Zijn ze ook allemaal beter? Nee, zeker niet! Helaas is het schrijven van meta descriptions lang niet voor iedereen een eitje. Wij hebben 5 praktische tips voor je verzameld, zodat ook jij goede meta descriptions kunt schrijven.
1. Focus op inhoud
Veel bedrijven maken de fout om te focussen op het aantal tekens. Vóór de laatste update van Google was het advies om maximaal 160 tekens te gebruiken. Nu luidt het advies om er ongeveer 300 te gebruiken. Toch is het niet aan te raden om je hierop blind te staren. Je mag 300 tekens gebruiken, maar dit hoeft niet! Ga dus niet opvullen om aan het geadviseerde aantal tekens te komen. Focus vooral op de juiste inhoud van je meta descriptions.
2. Unieke meta descriptions
Natuurlijk is het heel verleidelijk om dezelfde meta description meerdere keren te gebruiken, maar dit is niet aan te raden. Kun je echt geen unieke meta description bedenken? Laat het vak dan leeg en laat het invullen door Google. Je weet dan in elk geval zeker dan je niet met dubbele meta descriptions zit.
3. Gebruik keywords
Keywords spelen een belangrijke rol in de wereld van SEO. Meta descriptions zijn weer een belangrijk onderdeel van SEO. Eén en één is twee, nietwaar? Neem dus keywords op in je meta descriptions. Zorg ervoor dat je in elk geval het focus keyword van de betreffende content opneemt en probeer ook minimaal één ondersteunende zoekterm op te nemen.
4. Val op!
Meta descriptions met uitspraken zoals ‘groot assortiment’, ‘hoge kwaliteit’ en ‘lage prijs’ zijn natuurlijk interessant, maar de kans is heel groot dat je grootste concurrenten deze termen ook gebruiken. Het is saai en het helpt je niet om op te vallen tussen alle andere meta descriptions. Probeer iedere meta description op te laten vallen met écht pakkende inhoud.
Enkele tekens die je kunt gebruiken zijn: • , ✓ , ✗ , ✘ , ⮽ , ? , ?
5. Gestructureerde gegevens
Het is goed om gestructureerde gegevens op te nemen in je meta descriptions. Dit is goed om ook in de SERP’s op te vallen met je meta descriptions. Je kunt onder meer beoordelingen, een logo of specifieke bedrijfsinformatie opnemen. Veel bedrijven besteden (nog) geen aandacht aan gestructureerde gegevens. Slechts 43 procent van de grote bedrijven doet dit wel. Dit betekent dat je hier nog veel winst kunt behalen door ermee aan de slag te gaan.
Aan de slag met SEO
Wil je hoger komen in Google, maar weet je niet waar je moet beginnen? Volg dan een SEO training op maat en krijg in ruim 3 uur allerlei praktische tips om je website te verbeteren! Deze training is een must voor iedere ondernemer en marketingmanager.