Branding: de 7 onmisbare onderdelen
Branding, ofwel het neerzetten van je bedrijf, is tegenwoordig heel belangrijk als je echt het maximale uit je business wilt halen. Naast het gewone branding, dus de manier waarop je je bedrijf neerzet en het presenteert, kennen we natuurlijk ook personal branding. Hoe zet je jezelf neer? In deze tijd zoeken steeds meer consumenten naar persoonlijkheid in een bedrijf en daardoor zijn branding en personal branding een beetje in elkaar gaan overlopen.
De belangrijkste onderdelen van branding
Of het nu om personal branding of branding van je merk/bedrijf gaat; uiteindelijk zijn de onderdelen hetzelfde. Er zijn in totaal 7 onderdelen van branding die in deze tijd onmisbaar zijn. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
1. Blijf trouw
Het is heel belangrijk om trouw te blijven aan je diensten, je producten én je klanten. Hierbij mogen investeringen eigenlijk geen rol spelen. Zolang je focust op je eigen trouw zijn, dan komt het geld dubbel terug, minimaal.
2. Zorg voor giveaways
Giveaways zijn een absolute must, waar je ook gaat of staat. Mensen zijn nu eenmaal gek op gratis hebbedingetjes. Zorg er altijd voor dat je iets weg te geven hebt en daarmee in het hoofd van de klant blijft zitten. Denk aan productmonsters, brochures, flyers en visitekaartjes.
3. Jezelf voorstellen
Probeer je zo veel mogelijk voor te stellen, aan iedereen. Dit hoeven zeker niet alleen mensen uit de zakenwereld te zijn. Denk ook aan organisaties, hobbyvrienden en zelfs vrienden en familieleden. Je weet maar nooit wie er in de toekomst tot je klantenkring zullen gaan behoren.
4. Publieke evenementen
Zorg dat je zo veel mogelijk publieke evenementen bijwoont. Ook hierbij geldt dat het niet alleen om zakelijke events gaat, zoals netwerkborrels. Denk onder meer ook aan rommelmarkten, groepswandelingen, kerkbijeenkomsten en buurtmeetings. Dit zijn betaalbare manieren om jezelf en je bedrijf te presenteren en op te vallen. Natuurlijk neem je ook hier je giveaways mee.
5. Blijf bescheiden
Bescheidenheid siert je, dus onthoud dit bij alles wat je doet. Het is belangrijk om altijd respectvol te zijn en je hoffelijk op te stellen. Onderbreek mensen niet, luister naar de ander en soms is zelfs het zeggen van ‘dank je wel’ voldoende om aan branding te werken.
6. Geen mobiel verkeer
Tijdens een gesprek met een klant zet je je mobiel uit. Dit lijkt misschien niets met branding te maken te hebben, maar het heeft juist alles met branding te maken. Door dit te doen zet jij jezelf en je bedrijf neer als ‘aandachtig’. Je focust je volledig op de klant en dat is precies wat klanten graag zien. Dus, zet je toestel uit en zorg voor een goed voicemailbericht voor mensen die precies in die tijd bellen.
7. Feestdagen
Veel bedrijven zijn gesloten tijdens feestdagen en dat is precies wanneer jij je slag kunt slaan. Laat zien dat je ook tijdens deze dagen aan je klanten denkt. Hiermee blijf je de concurrentie een stapje voor. Stuur eens een kaart met de feestdagen, bijvoorbeeld met een leuke giveaway, of een mail met een aantrekkelijke kortingscode.
Bouwen aan je merk
Wil jij ook bewust bouwen aan je merk door middel van branding? Dan kunnen wij je verder helpen, bijvoorbeeld met het maken van sterke bedrijfsvideo’s, met het realiseren van een sterk blog of natuurlijk met social media trainingen om je succesvol(ler) te maken op de sociale kanalen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of advies.