Onderschat de kracht van direct mail niet
Direct mail is een vorm van direct marketing die tegenwoordig makkelijk wordt vergeten, maar nog steeds erg effectief kan zijn. We leven steeds meer in een online wereld en daar maakt direct mail in de basis geen onderdeel van uit. Toch is het belangrijk om deze vorm van marketing wel te blijven inzetten, juist omdat de effectiviteit groot is. De kracht van direct mail mag zeker niet onderschat worden, om meerdere redenen. In dit blog noemen we enkele voordelen!
Contact met de nieuwe klanten
Direct mail is een uitstekende manier om contact te leggen met nieuwe klanten. Een direct mail is er natuurlijk in diverse vormen. Denk aan folders, brochures of brieven. Op deze wijze breng je jezelf onder de aandacht bij nieuwe klanten, waarna je verder kunt bouwen aan de onderlinge relatie. Een telefonische opvolging is bijvoorbeeld een succesvolle manier om het contact met nieuwe klanten te versterken na het versturen van de direct mail.
Langer de aandacht dan met online marketing
Online marketing is natuurlijk onmisbaar in deze tijd, maar je moet er wel rekening mee houden dat online marketing niet alles is. Er zijn namelijk meerdere voordelen te noemen van direct mail ten opzichte van online marketing. Direct mail biedt je de mogelijkheid om heel direct, gecontroleerd en op een snelle manier een specifieke groep ontvangers te bereiken. Het doel is dat er een reactie komt. Online marketing richt zich uiteraard ook op dit doel, maar richt zich ook op andere zaken. Hierdoor weet je als bedrijf langer en sterker de aandacht van de doelgroep vast te houden met direct mail dan met online marketing.
Mensen vinden het leuk
Direct mail is niet alleen erg effectief doordat het verstuurd wordt naar een specifieke groep die daadwerkelijk geïnteresseerd is. Het zorgt ook voor een beter resultaat omdat mensen het leuk vinden om direct mail te ontvangen. Juist omdat steeds meer bedrijven alle focus uit laten gaan naar online marketing kun je opvallen met direct mail. Het zal de ontvangers ook opvallen dat jij speciale aandacht aan hen besteedt door de moeite te nemen iets te sturen. Dit effect wordt nog versterkt als je er een presentje bij doet.
Voeg een verrassing toe
Het toevoegen van een verrassing versterkt het toch al grote effect van direct mail. Je kunt denken aan het bijvoegen van een leuke gadget, waarbij de aandacht het best uit kan gaan naar iets praktisch en duurzaams, maar je kunt ook denken aan verrassingen zoals kortingen, aanbiedingen en acties speciaal voor de ontvangers van de direct mail.
Zorg voor een goede opzet en organisatie
Als je wilt gaan focussen op direct mail, dan is het wel belangrijk dat je goede aandacht besteedt aan het hele proces. Zorg ervoor dat je een goed bestand hebt en dat de juiste teksten en foto’s ingezet worden voor direct mail. Daarnaast heb je een verstuur proces van betrouwbare kwaliteit nodig en is het aan te raden om een effectieve opvolging te realiseren.
Combineer social media met DM
Het is heel goed mogelijk om social media met direct mail te combineren. Zo haal je er nóg meer voordeel uit.