Instagram in je marketingstrategie? 5 tips!
Bedrijven hebben een online marketingstrategie nodig. We kunnen niet meer zonder social media, maar het is in de meeste gevallen ook zeker niet nodig om dagelijks actief te zijn op alle sociale netwerken. Soms kunnen bedrijven al veel voordeel halen uit enkel het gebruik van Facebook of van LinkedIn.
5 tips voor je Instagram marketingstrategie
Wil jij je gaan focussen op Instagram om meer succes voor je bedrijf in de wacht te slepen? Dan hebben wij 5 praktische tips voor je waar je rekening mee kunt houden bij het organiseren van je Instagram marketingstrategie.
1. Gebruik strategische hashtags
Hashtags zijn heel belangrijk op Instagram. Gebruik niet alleen branche gerelateerde zoekwoorden in je hashtag, maar kies ook zeker voor doelmarkt gerelateerde zoekwoorden. Zo voorkom je dat je eigenlijk alleen zichtbaar bent voor bedrijven die zich in dezelfde branche bevinden en zorg je ervoor dat je je doelgroep aan kunt spreken.
2. Instagram Stories
Instagram Stories heeft ervoor gezorgd dat Instagram in korte tijd explosief groeide. Deze groei is nog altijd niet ten einde. Dit heeft natuurlijk vooral te maken met het grote succes van Instagram Stories en dat betekent dat je er als bedrijf gebruik van moet maken. Voeg je locatie toe aan Instagram Stories en zorg voor de juiste hashtags. Zo wordt je nog beter en sneller gevonden door je doelgroep.
3. Videomateriaal gebruiken
Gebruik videomateriaal in plaats van een gewone statische foto op je Instagram. Je kunt de video’s gemakkelijk personaliseren en volledig afstemmen op je doelgroep. Tegenwoordig worden video’s belangrijker dan foto’s. Dit is niet alleen het geval op Instagram, maar op vrijwel alle social media. Bedrijven doen er zeker goed aan om in videoproductie te investeren.
4. Niet automatisch delen
Het lijkt een heel eenvoudige manier om tijd te besparen: berichten die je op Instagram zet direct ook laten plaatsen op andere kanalen, zoals Facebook. Het is zeker een manier om tijd te besparen, maar geen manier om veel succes te bereiken. Facebook is er namelijk niet blij mee als jij posts van andere sociale kanalen deelt op je Facebook account, zelfs niet als de andere partij Instagram is. Gevolg is dat je post lager in de feed terecht komt dan wanneer je rechtstreeks op Facebook plaatst. Deel dus liever niet automatisch op andere kanalen vanaf Instagram. Daarnaast is het verstandiger om de content voor ieder sociaal netwerk uniek te maken.
5. Zorg voor comments
Als bedrijf doe je er goed aan om te reageren op posts van anderen die bij jou aansluiten en die niet met jou concurreren. Investeer tijd in het reageren op relevante posts van anderen en je zult zien dat dit jouw vindbaarheid ook ten goede komt. Dit is beter dan blindelings honderden accounts te volgen en iedereen te volgen die jou niet volgt. Dit laatste is dan ook iets dat je uit je marketingstrategie voor Instagram moet schrappen!
Meer weten over zakelijk Instagram?
Instagram is zeer effectief voor bedrijven. Dat wil zeggen: als je er op de juiste manier mee omgaat. Wil jij precies weten hoe Instagram wérkt voor jouw bedrijf? Schrijf je dan in voor een Instagram training en je kunt op korte termijn voordeel halen uit dit sociale netwerk.