Met persona’s is content marketing veel makkelijker!
Content marketing vergt veel tijd en aandacht. Zeker voor kleine bedrijven is dit lastig, waardoor zij zoeken naar mogelijkheden om tijd te besparen. Dit zorgt er vaak voor dat het ontwikkelen van persona’s wordt overgeslagen. De waarde van persona’s wordt dan ook vaak onderschat. Persona’s zijn een essentieel onderdeel van het content marketing proces.
Wat zijn persona’s eigenlijk?
Persona’s worden ook wel buyer persona’s genoemd. Het zijn fictieve personen die worden gecreëerd op basis van de ideale klant. Als bedrijf moet je goed weten wie jouw ideale klant is. Welke consument zou nu goed gebruik kunnen maken van jouw product of dienst? Deze consument verdient al jouw aandacht. Om deze goed te kunnen bereiken middels content marketing heb je een persona nodig, dus een fictief persoon die model staat voor jouw ideale klant.
Buyer persona’s en doelgroepen
Er wordt vaker gedacht dat buyer persona’s eigenlijk hetzelfde zijn als doelgroepen. Dit is niet juist. Een doelgroep heeft uiteraard ook bepaalde kenmerken, maar deze kenmerken zijn veel algemener dan die van een persona. Van je doelgroep weet je bijvoorbeeld in welke leeftijdscategorie deze mensen vallen, in welk gebied zij wonen en op welke social media zij actief zijn. Van een buyer persona ken je de geloofsovertuiging, het inkomen, de toekomstdromen, de problemen waarmee hij of zij te kampen heeft, de thuissituatie waarin deze persoon zich bevindt en ga zo maar door. Je kent de buyer persona (bijna) zoals je jezelf kent.
Waarom heb je persona’s nodig?
Je hebt persona’s nodig om je content marketing optimaal effectief te maken. Deze fictieve personen maken het namelijk makkelijker om unieke pijnpunten te identificeren die jouw ideale klanten op dit moment tegenhouden om zaken met je te doen. Persona’s laten je precies zien wat jouw doelconsument nodig heeft om wél zaken met jou te willen doen. Zij vertellen jou wat jij moet communiceren naar jouw doelconsument en op welke manier je dit moet doen. Zo maken de persona’s content marketing een stuk makkelijker en sneller.
Tijd besparen op content marketing
Door tijd te besteden aan het ontwikkelen van persona’s kun je uiteindelijk tijd besparen op je content marketing. Het zal je verbazen hoeveel makkelijker de persona’s het content marketing proces maken. De persona’s zorgen ervoor dat je makkelijker inhoud ideeën voor je content bedenkt. Daarnaast maken zij ook het publiceren van content die écht in contact staat met je doelgroep een stuk makkelijker. De tijd die je investeert voor het creëren van buyer persona’s heb je dan ook al snel terugverdiend door ze op te nemen in je content marketing strategie.
Een effectieve content marketing strategie
Heb jij nog geen content marketing strategie die écht succesvol is voor jouw bedrijf? Dan is er werk aan de winkel! Je kunt in deze tijd niet achterblijven. Kun jij wel wat hulp en ondersteuning gebruiken bij het realiseren van een effectieve content marketing strategie? Neem dan contact met ons op. Wij zetten ons in om jou verder te helpen.