Social commerce: de tijdlijn van Facebook
Social commerce wordt groter en groter. Mocht je niet weten wat het precies is; social commerce is een middel waarmee sociale netwerken hun gebruikers e-commerce functionaliteit bieden. Sociale handel is aan de orde van de dag en biedt veel kansen voor de meest uiteenlopende bedrijven. Het is dan ook niet vreemd dat de sociale kanalen hier optimaal op inspelen. Dit doen zij al jaren, maar de mate waarin zij dit doen wordt steeds groter.
De tijdlijn van Facebook
Facebook behoort tot de sociale netwerken die zich sterk focussen op social commerce. In februari 2007 voerde het sociale netwerk de eerste actie op dit vlak uit en sindsdien zijn er meerdere veranderingen doorgevoerd met het oog op social commerce. Wij hebben een leuke tijdlijn voor je opgesteld met alle social commerce activiteiten van Facebook.
Februari 2007
Facebook kwam met de virtual gift test sale. Op dit sociale netwerk waren het dus de zogenaamde virtuele cadeautjes waarmee er een start werd gemaakt met social commerce.
Mei 2007
Facebook opende Facebook Marketplace. Dit was de eerste belangrijke stap op het gebied van social commerce.
Juli 2009
De eerste retail transactie vond plaats via Facebook. Het ging in dit geval om een bedrag van 34 dollar.
Maart 2010
De winkel van Pampers op Facebook bereikte de mijlpaal van duizend transacties op een dag.
Juni 2010
In deze maand besloot het populaire Disney een shop te openen op Facebook. Het ging in dit geval om een ticket store.
Februari 2011
De eerste social shopping mall, ofwel het sociale shopping warenhuis, werd via Facebook geopend.
Oktober 2012
Collections (collecties) werd door Facebook gelanceerd om het shoppen op Facebook te faciliteren.
April 2014
Facebook lanceerde het automatisch invullen. Mensen hoefden niet meer al hun gegevens in te vullen bij het online shoppen. Deze taak werd voor een groot deel door Facebook overgenomen met een ‘autofill’.
Juli 2014
De koop-button werd door Facebook uitvoerig getest.
Maart 2015
Messenger Payments was inmiddels klaar om in gebruik te nemen en werd in deze maand door Facebook gelanceerd.
Juli 2015
In Amerika kon men in deze maand voor het eerst kennis maken met de nieuwe Facebook Shoppable Page.
Juli 2016
Facebook startte met het testen van het kopen van evenemententickets via de Facebook app én website.
Augustus 2017
Facebook maakte een start met het promoten van de eBay Daily Deals.
Juni 2018
Facebook heeft Facebook even op een lager pitje gezet om online shopping via Instagram een boost te geven. Hier begint de tijdlijn weer opnieuw met het opbouwen van social commerce op dit sociale netwerk.
Social commerce blijft
Social commerce is hier om te blijven. Het blijft niet alleen, maar het groeit ook nog steeds. Als bedrijf kun je hier natuurlijk goed je voordeel mee doen. Sociaal verkopen is immers aan de orde van de dag en ook jouw doelgroep is gegarandeerd ook op de sociale kanalen te vinden. Wil jij meer uit de sociale kanalen halen? Meld je dan eens aan voor een social media training die bij je past.