Waarom VR opnemen in je sociale marketingstrategie?
Steeds meer merken nemen VR, virtual reality, op in hun marketingcampagnes op social media. Dit is natuurlijk niet voor niets. De wereld van VR groeit gestaag door en de populariteit neemt dagelijks toe. Het is dan ook niet vreemd dat het advies voor bedrijven luidt: neem VR op in je sociale marketingstrategie.
Wat is VR?
Eerst willen we goed duidelijk maken dat AR, augmented reality, niet hetzelfde is als VR, virtual reality. Deze termen worden vaker door elkaar gebruikt, maar zijn zeker niet hetzelfde. Bij VR wordt de kijker in een ervaring geplaatst. Dit kan een heel andere wereld zijn of een totaal andere dimensie. De kijker bevindt zich dus door middel van VR ergens anders, zoals in een achtbaan of in een spookhuis.
Wat is AR?
Bij AR blijft de kijker de eigen omgeving zien, maar hier wordt iets aan toegevoegd. Met behulp van een apparaat wordt er extra content toegevoegd aan de bestaande wereld. Zo is het met AR bijvoorbeeld mogelijk om een levensechte spin over het bureau te laten lopen waar de kijker daadwerkelijk aan zit. Zowel VR als AR winnen erg aan populariteit. De verwachting is dat zij samen een economische impact van 29,5 miljard dollar zullen bereiken in 2020.
VR opnemen in je sociale marketingstrategie
Bij VR haal je de kijker naar een andere ervaring, naar een beleving. Met AR voeg je juist iets toe aan de werkelijkheid van de kijker. Het spreekt voor zich dat VR makkelijker toe te voegen is aan de sociale marketingstrategie dan AR. Maar wat zijn nu de voordelen van het toevoegen van VR aan je marketingstrategie op social media? Hieronder vind je de 4 belangrijkste voordelen.
1. Unieke beleving bieden
Met VR kun je de kijker een unieke ervaring bieden. Het is een goede manier om effectief je klanten te bereiken, doordat je met deze unieke beleving een sterkere verbinding legt tussen jou en de klant. Jij bepaalt wat deze personen wel of niet zien, wat zij wel of niet ervaren, en er komt helemaal niemand anders tussen die zich ermee bemoeit. Het is een boodschap overbrengen in de meest pure vorm.
2. Je kunt adblockers vermijden
Steeds meer mensen maken gebruik van adblockers. Tussen 2015 en 2016 steeg het gebruik van adblockers al met maar liefst 30 procent. De VR-ervaring die jij de kijker biedt mag dan wel reclame bevatten, maar wordt niet als zodanig aangemerkt. Hierdoor wordt je niet in je mogelijkheden en bereik beperkt door de aanwezigheid van adblockers.
3. VR wordt gewaardeerd
Waar de meeste mensen klagen over de steeds groter wordende hoeveelheid advertenties op social media wordt er nooit geklaagd over de aanwezigheid van VR. Het is nieuw, spannend en interessant. Dit zorgt ervoor dat VR-advertenties minder snel worden ervaren als storend en juist sneller aan zullen trekken. Maar liefst 7 op de 10 social media gebruikers vinden VR-advertenties niet hinderlijk, terwijl zij andere advertenties wel storend vinden.
4. Steeds meer mogelijkheden
Wanneer je je focust op VR, dan ga je merken dat er steeds meer mogelijkheden bij komen. Facebook heeft al de Oculus Go gepresenteerd tijdens hun F8-aankondigingen. Dit brengt de boodschap over dat dit sociale netwerk nu al sterk bezig is met het investeren in ruimte voor VR. Als Facebook start met investeren in meer VR mogelijkheden, dan volgen andere sociale kanalen snel. Daarnaast zorgt dit ervoor dat mensen VR steeds meer zullen gaan zien als een onderdeel van het dagelijks leven.
Aan de slag met VR op Facebook
Facebook gaat dus zorgen voor meer ruimte voor VR op het sociale platform. Het is aan bedrijven om hier daadwerkelijk iets mee te doen. Natuurlijk moet VR ook wel goed binnen jouw marketingstrategie passen. Op Facebook krijg je in elk geval meer mogelijkheden om je publiek te bereiken. Wil jij optimaal voorbereid zijn? Volg dan een Facebook training!