Praktisch stappenplan voor videocontent
Videocontent maken is niet voor iedereen even eenvoudig. Er zijn bijvoorbeeld veel mensen die zich ongemakkelijk voelen wanneer zij voor de camera staan. Dit is vaak duidelijk te zien, waardoor de video niet de waarde heeft die deze zou moeten hebben. Met de juiste voorbereiding kan iedereen wel leren om goede videocontent te maken.
Gebruik ons praktische stappenplan
Wij hebben een stappenplan opgesteld met in totaal 7 stappen die je kunt doorlopen om succes te halen uit videocontent. Volg onderstaande stappen en je komt zeker een heel eind.
Stap 1: Doelen in kaart brengen
Maak een overzicht van je belangrijkste punten. Wat is het belangrijkste doel van je video? Wat wil je ermee bereiken en wie wil je ermee bereiken? Door dit helder te maken weet je beter waar je op moet focussen en waar je prioriteiten liggen.
Stap 2: Kies de juiste informatie
Neem informatie op die verbinding zal maken met je doelgroep. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een persoonlijk verhaal dat goed aansluit bij de doelgroep. Storytelling is altijd zeer krachtig, dus zeker de moeite waard om eens aandacht aan te besteden.
Stap 3: Bied waarde
Bied iets aan dat waarde aan hun leven toevoegt, dat een probleem oplost, dat hen hoop geeft of laat zien hoe zij iets te doen. Videocontent levert je pas echt iets op als mensen iets waardevols terug krijgen door enkel jouw video te bekijken.
Stap 4: Maak een call to action
Creëer een heel duidelijke call to action. Wat wil je dat de kijkers doen na het bekijken van jouw video? Wil je dat zij zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je blogposts of wil je misschien dat zij je een bezoek brengen of een bestelling plaatsen? Zorg voor een duidelijke en pakkende call to action om aan je video toe te voegen.
Stap 5: oefenen
Nu oefenen, oefenen, oefenen! Je kunt ervoor kiezen om dit voor een spiegel te doen, maar je kunt ook oefenen tegenover iemand die je kent. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat deze persoon in staat is om je eerlijke kritiek te geven en deze kritiek ook goed kan onderbouwen, zodat je er echt iets mee kunt. Eerlijkheid boven alles.
Stap 6: Schrappen
Vaak maak je een video in eerste instantie aan de lange kant, omdat je er vooral heel veel informatie in wilt verwerken. Bedenk je dat de gemiddelde kijker hooguit twee minuten aandachtig kan kijken, dus beperk je ook tot deze tijd. Het is dus tijd om zaken te gaan schrappen. Kun je echt niet voldoende schrappen om een korte video te maken? Maak er dan gewoon twee video’s van.
Stap 7: Opnemen
Tijd om de video daadwerkelijk op te gaan nemen. Kies voor een rustige ruimte, het liefst een kleine ruimte en zonder omgevingsgeluiden. Maak notitiekaarten die je in de buurt van de camera kunt plaatsen. Je hebt dan enkele punten om je aan vast te houden. Veel succes met het maken van je videocontent!
Krijg je het niet voor elkaar?
Het maken van videocontent van goede en waardevolle kwaliteit is niet voor iedereen weggelegd. Als het je echt niet lukt, dan is dit geen ramp. Je kunt het maken van je videocontent dan altijd nog uitbesteden. Heb je hier interesse in? Dan kun je natuurlijk altijd even contact met ons opnemen. Wij vertellen je graag wat wij voor je kunnen betekenen.