Hashtaggen op LinkedIn: 7 tips!
Hashtaggen op LinkedIn is in diverse situaties zeker aan te raden. Door gebruik te maken van de juiste hastags kun je hier, net als bijvoorbeeld op Twitter en Instagram, het juiste publiek bereiken. Zo wordt je bereik veel groter en kun je echt je voordeel doen met je LinkedIn updates. Toch lijkt hashtaggen op LinkedIn voor veel mensen lastiger te zijn dan op andere sociale kanalen.
Maak gebruik van onze tips!
Veel mensen vinden hashtaggen op LinkedIn lastig, omdat zij bang zijn dat hashtags ten koste gaan van de professionaliteit van hun update. Dit hoeft zeker niet het geval te zijn als je het hashtaggen op LinkedIn goed aanpakt. Wij geven je hier 7 interessante tips voor.
1. Identificeer je beste updates
Maak eens gebruik van LinkedIn Analytics om vast te stellen welke updates jou het meest succes hebben opgeleverd. Welke hashtags heb je hierbij geplaatst of welke hashtags zouden hier goed bij passen? Sterke hashtags blijven ook in de toekomst voor je werken en kunnen dus zeker nog eens worden gebruikt.
2. Event-hashtags gebruiken
Verreweg de meeste events komen tegenwoordig met een eigen hashtag. Gebruik deze zeker wanneer het relevant is. Dergelijke hashtags kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt vóór, tijdens en na evenementen, gelegenheden en conferenties. Dit levert altijd extra aandacht op, ook als je er alleen maar aanwezig was en er iets interessants over te delen hebt. Je hoeft dus zeker niet de organisator te zijn om gebruik te kunnen maken van event-hashtags op LinkedIn.
3. Check de veiligheid
Hashtaggen op LinkedIn is uitstekend, maar zorg er wel voor dat je hashtag echt veilig is. In het verleden hebben een aantal grote merken al eens wat missers gemaakt. Zij dachten een fantastische hashtag te hebben bedacht, maar controleerden niet op eventuele extra betekenissen die eraan konden worden gegeven. Zo kwam Blackberry eens met Research in Motion, waaraan de hashtag #RIMjobs werd gegeven. Niet verstandig! Controleer dus altijd of er niet per ongeluk een totaal verkeerde interpretatie kan ontstaan.
4. Hou het kort
We kennen ze allemaal wel: hashtags die zo lang zijn dat ze bij wijze van spreken een hele regel op een A4-tje in zouden nemen als je ze uit zou printen. Dit is niet de bedoeling, vooral omdat er in dit geval vaak interpunctie bij komt kijken. Dit moet je altijd proberen te voorkomen en dat doe je het best door je hashtags voor op LinkedIn zo kort mogelijk te houden.
5. Noteer al je LinkedIn hashtags
Het is een goed idee om alle LinkedIn hashtags die je gebruikt te noteren, zodat je op een later moment eens kunt kijken naar de specifieke prestaties. Zo kun je markeren welke hashtags wel werken en welke niet. Je hebt dan direct een mooie lijst met effectieve hashtags voor in de toekomst.
6. Verwar de hashtag niet met het apenstaartje
Het gebeurt wel vaker dat mensen proberen de aandacht van een specifiek persoon of een bedrijf proberen te vangen door gebruik te maken van een hashtag. Bedenk je altijd dat hier de hashtag niet voor bedoeld is. Hiervoor kun je beter het apenstaartje (@) gebruiken, gevolgd door de naam. Dit is effectiever en ook gewoon netter voor de persoon in kwestie.
7. Let op met hashtag-acroniemen
We zien steeds vaker hashtag-acroniemen voorbij komen. Toch zien we dit veel vaker op Facebook en Twitter dan op LinkedIn. Daar is een belangrijke reden voor. Op LinkedIn wordt er niet zo makkelijk gevraagd wat het nu eigenlijk betekent, terwijl dit op andere social media kanalen wel makkelijk gebeurt. Gebruik geen hashtag-acroniemen, zoals #TWF (That Feeling When), als je niet 100 procent zeker bent dat iedereen de betekenis kent.
Volg eens een LinkedIn training!
Wil jij optimaal succes uit LinkedIn halen, maar weet je niet goed hoe je jouw prestaties op LinkedIn verder kunt verbeteren? Dan is een LinkedIn training echt iets voor jou. Je kunt je altijd bij ons aanmelden of contact opnemen voor meer informatie.