5 Tips om klanten te werven via social media
Steeds meer bedrijven spreken de sociale kanalen aan om klanten te werven. Logisch ook, want vrijwel iedere doelgroep is tegenwoordig op social media te vinden. Succes komt echter niet uit de lucht vallen. Als je klanten wilt werven via social media, dan heb je een slim en effectief plan nodig.
Klanten werven
Wij hebben een handig lijstje met tips opgesteld voor alle bedrijven die social media voornamelijk in willen zetten voor het werven van nieuwe klanten. Onderstaande tips gaan je zeker aan meer nieuwe klanten helpen.
1. Blijf betrokken
Stel een plan op om dagelijks contact te maken met je volgers. Laat ze zien dat er een echte persoon achter de inhoud en het merk zit. Bewijs dat je niet alleen inhoud plaatst om je bedrijf actief te laten zijn, maar dat je echt werkt aan het opbouwen van relaties. Reageer op comments, knoop gesprekken aan en bouw relaties op basis van vertrouwen op.
2. Zorg voor effectieve inhoud
Je kunt nieuwe klanten werven door duidelijk te maken wat jij voor deze personen kunt betekenen. Dit betekent dat je waardevolle inhoud moet delen, zodat je jezelf goed neer kunt zetten als de expert binnen de branche. Uiteindelijk moet men voor jou kiezen in plaats van voor je concurrent. Of jouw doelgroep dit inderdaad doet is een keuze die jij kunt maken. Met effectieve, slimme en waardevolle inhoud vergroot je je kansen aanzienlijk.
3. Wees creatief met visuele inhoud
Bedenk je dat tekst voor maar een heel klein deel onthouden wordt wanneer er totaal geen visuele inhoud aan toe wordt gevoegd. De gemiddelde persoon onthoudt 3 tot maximaal 10 procent van de tekst. Wanneer je visuele inhoud aan de tekst toevoegt, dan onthoudt de gemiddelde persoon 65 procent van de tekst. Dit heeft aan dat het effectief is om visuele inhoud te posten. Let er hierbij wel op dat de visuele inhoud goed passend moet zijn, anders haal je het positieve effect weg.
4. Kies de juiste timing
Op sociale media is timing alles. Wanneer je je inhoud deelt op het moment dat je doelgroep niet online is, dan is je post al begraven onder eindeloos veel andere posts wanneer je doelgroep wel online komt. Bekijk je statistieken, ontdek welke tijdstippen voor jou werken en welke niet. Gebruik bijvoorbeeld Facebook Insight om jouw beste post-momenten vast te stellen. Zo weet je precies wanneer jij inhoud moet delen als je jouw doelgroep direct wilt bereiken.
5. Wees ‘data driven’
Als je nieuwe klanten wilt werven via social media, dan is hopen op verbetering niet voldoende. Met ‘hopen’ krijg je geen resultaat. Maar hoe dan wel? Hiervoor moet je heel ‘data driven’ te werk gaan. Ga niet zomaar uit van je eigen gedachten, maar gebruik analyses en andere belangrijke data om een effectieve strategie op te stellen. Maak niet zomaar marketingbeslissingen, maar doe dit op basis van de social media data die je verzameld hebt. Zie je veranderingen in de data? Pas je marketingbeslissingen hier dan direct op aan.
Volg een social media training
Ieder sociaal netwerk heeft een eigen karakter en dus ook een eigen aanpak nodig als je er nieuwe klanten wilt werven. Je kunt bij ons diverse social media trainingen volgen om te leren hoe je een sociaal kanaal op de meest effectieve wijze inzet voor je bedrijf. Wil je meer weten? Neem gerust eens contact met ons op.