Dit zijn dé kenmerken van een slimme blogtitel
Blogtitels kunnen je zakelijke blogs letterlijk maken of breken. Natuurlijk, je mag een boek niet beoordelen aan de hand van de kaft, dus een blog mag ook niet beoordeeld worden op basis van de titel. Toch blijkt het in de praktijk wel even anders te liggen. Voor bedrijven geldt dat de titel van een blog voor een groot deel bepalend is voor het succes van de tekst.
Gebruik deze tips voor de beste blogtitels
Het bedenken van slimme, pakkende en effectieve blogtitels is niet altijd eenvoudig. Sommigen denken er uren over na en komen dan nog niet uit bij een titel die écht voldoet aan de verwachtingen. Waar moet een goede blogtitel nu aan voldoen? Wij geven je 6 belangrijke aandachtspuntjes bij het bedenken van je blogtitels.
1. De KISS-methode
Maak gebruik van de KISS-methode voor het schrijven van je blogtitels. Dit zorgt ervoor dat je titels niet te omslachtig zijn en wél heel duidelijk naar voren komen. Uiteindelijk is dat precies wat je wilt bereiken.
2. Denk aan emoties
Emoties kunnen een blog extra lading geven. Vaak is het de emotie in een tekst, ongeacht welke emotie, die zorgt voor de juiste impact. Denk hier ook zeker over na bij het bedenken van je blogtitels. Laat je titels emoties injecteren om ervoor te zorgen dat de lezer zich direct kan identificeren.
3. Gebruik een modifier
Probeer in iedere blogtitel een modifier te verwerken. Dit zijn woorden die extra krachtig zijn als het gaat om het trekken van de aandacht. Eén van de meest gebruikte woorden die vallen onder de modifiers is het woord ‘gratis’.
4. Pak je doelgroep
Zorg dat de blogtitel direct duidelijk maakt voor wie het blog geschreven is. Zo is het aan te raden om aandacht te besteden aan het kiezen van de juiste toon. Als je weet wie je aan wilt spreken, dan is het makkelijker om te bepalen op welke toon je aan moet spreken.
5. Open vragen
Open vragen als blogtitel: altijd goed! Vragen vormen stof tot nadenken en dit gegeven zorgt ervoor dat mensen verder willen lezen. Zij willen jouw mening weten of zijn gewoon op zoek naar het antwoord. Een open vraag is dus in veel gevallen effectief als blogtitel. Uiteraard is het wel belangrijk dat de open vraag daadwerkelijk relevant is voor de blogpost.
6. Bied een voordeel
Een effectieve blogtitel laat een voordeel zien waar een lezer niet omheen kan. Om dit te kunnen verwerken in je blogtitel is het belangrijk om goed te onderzoeken welk probleem jij kunt oplossen voor je doelgroep. Kun jij iets bieden waar een lezer écht iets aan heeft? Verwerk het dan zeker in je blogtitel.
Blogs blijven effectief
We krijgen tegenwoordig steeds meer te maken met de invloed van vlogs. Video’s gaan steeds beter scoren. Dit betekent niet dat blogs niet meer effectief zijn. Integendeel! Het is heel verstandig om actief te blijven met bloggen, want ze blijven lang voor je bedrijf werken. Zoek jij een goede partij voor het uitbesteden van je blogs of vlogs? Neem dan gerust eens contact met ons op.