9 Tips voor meer betrokkenheid op Facebook
We krijgen regelmatig de vraag: ‘Hoe krijg ik meer likes en reacties op mijn posts?’. De hamvraag voor iedere ondernemer die Facebook zakelijk inzet. Meer betrokkenheid creëren op Facebook kost tijd. Er wordt wel eens gedacht dat activiteit op Facebook niets oplevert, omdat het aantal volgers niet hard groeit. Bedenk je dan dat het allemaal tijd kost om echt iets op te bouwen.
Het gaat niet vanzelf en alles wat je post heeft tijd nodig om iets te bereiken. Zinloos is Facebook dan ook zeker niet. Wel is het belangrijk dat je de juiste aandacht besteedt aan je activiteiten op Facebook. Vergelijk iedere Facebook post met een steen. Langzaam aan bouw je je online imperium. Hoe krijg je dan meer interactie op je posts? Wij geven je een 9 tips!
Meer betrokkenheid op FB
Wil jij meer betrokkenheid op Facebook realiseren? Dan zijn er meerdere zaken waar je aandacht op zou kunnen vestigen. Variatie is belangrijk, dus wissel voldoende af in je posts. Hieronder vind je 9 tips om meer betrokkenheid op Facebook te realiseren. Heb je geen idee wat je moet posten? Koop dan ons boek 101 social media posts.
1. Roteer blogs
Veel bedrijven zijn ondertussen al jaren aan het bloggen. Heel goed, want blogs blijven bijzonder lang voor je werken. Gebruik je blogs om deze op Facebook te roteren, zodat de blogs een optimaal bereik krijgen. Deel een goed blog dus gerust 2 tot 3 keer!
2. Speel in op nieuws
Nieuws doet het altijd goed, onder elk publiek. Houd het (lokale) nieuws goed in de gaten. Is er iets dat voor jouw bedrijf relevant is? Probeer hier dan zo snel mogelijk en zo ludiek mogelijk op in te spelen. De tijdlijn van Facebook is een newsfeed, dus hoe actueler hoe beter!
3. Promoties
Kondig verkoopevenementen en promoties altijd aan via Facebook. Dit zijn zaken waar iedereen dol op is, waardoor het ook makkelijker gedeeld wordt. Dergelijke posts komen een heel eind. Staat er iets op de agenda? Post het dan! Gebruik de Facebook Events optie!
4. Giveaways
Giveaways doen het altijd goed op Facebook en zorgen, net als promoties, voor extra deelacties waar je goed je voordeel mee kunt doen. Bied eens een gratis product aan of denk eens aan een gratis e-book met handige tips en tricks voor je doelgroep. Gebruik alleen niet de DEEL optie voor je wedstrijd.
5. How-to’s
Mensen willen graag kennis maken met oplossingen, met bespaarmogelijkheden en adviezen waar zij echt iets aan hebben. Weet jij een leuke how-to? Post deze dan zeker op Facebook. Mensen zijn gek op how-to’s om met vrienden te delen.
6. Toplijsten
Mensen houden van wedstrijdjes en we zijn dol op nieuwe toplijsten. Maak eens top 10 lijstjes die voor jouw doelgroep interessant zijn en post deze wekelijks op je Facebook account. Doordat er meerdere punten worden vermeld is de kans groot dat veel mensen iets herkennen in de toplijsten, waardoor ze eerder geneigd zijn om te delen.
7. Raadje Plaatje
Ga eens ergens staan waar iets heel herkenbaars te vinden is. Maak een foto en post deze foto op Facebook. Vraag je volgers om te raden waar het plaatje geschoten is. Natuurlijk is het goed om een beloning weg te leggen voor de eerste persoon die het juiste antwoord geeft.
8. Vraag klanten om posts
Je hoeft niet al je posts zelf te schrijven. Vraag je klanten eens om een review te schrijven die jij op jouw Facebook pagina mag plaatsen. Geen enkele ervaring is zo betrouwbaar als de ervaring van een eerdere klant. Zet je klanten in om je betrouwbaarheid te verhogen.
9. Videomateriaal
Video’s worden steeds meer ingezet op Facebook. Het is dan ook het ideale kanaal voor het inzetten van videomateriaal. Maak eens wat leuke, interessante en pakkende video’s om op je zakelijke tijdlijn te delen.
Volg een een Facebook training
Natuurlijk kun je als bedrijf heel veel voordeel uit Facebook halen, maar dan heb je wel een effectieve strategie nodig die goed bij jou, je bedrijf en je doelgroep past. Wij helpen je hier graag bij. Wat dacht je van een Facebook training? Je bent bij ons van harte welkom.