Zorg ervoor dat je blogs vaker gedeeld worden: 5 strategieën
Zakelijke blogs zijn er in overvloed. Het ene zakelijke blog doet het een stuk beter dan het andere. Zo zijn er blogs die steeds weer honderden keren worden gedeeld, terwijl andere blogteksten hooguit één of twee keer gedeeld worden. Dit laatste is natuurlijk heel vervelend, zeker omdat je toch aardig wat tijd investeert in het schrijven en promoten van je blog. Hoe zorg je er nu voor dat jouw blogs vaker gedeeld worden?
Zo worden jouw blogs vaker gedeeld!
Je investeert tijd, moeite en energie om een blog te schrijven, te delen en te promoten. Vervolgens zie je dat jouw blog niet wordt gedeeld door anderen, waardoor je er weinig tot geen succes uit haalt. Pijnlijk! Veel ondernemers hebben hiermee te maken. Daarom hebben wij besloten om je een aantal tips te geven die ervoor zorgen dat jouw blogs vaker gedeeld gaan worden.
1. Bepaal je niche
Stop met schrijven over alles. Veel bedrijven creëren inhoud en proberen alles aan te spreken binnen deze blogs. Dit is niet wat je nodig hebt. Om meer deelacties te krijgen is het juist nodig om jezelf als expert te positioneren en je kunt niet in alles een expert zijn of worden. Vind je niche en verklein je niche zo veel mogelijk. Beperk je bloginhoud tot de juiste onderwerpen en ga je daarin verdiepen om je te ontwikkelen tot een expert.
2. Kies je woorden verstandig
Je hebt een onderwerp en je schrijft, en schrijft, en schrijft.. Fantastisch, je hebt een blog geschreven van wel 1.000 woorden. Hoe langer, hoe beter. Toch? Niet altijd! Wat vooral belangrijk is, is dat alle inhoud waardevol is. Dit is niet het geval wanneer je alles wat je in één keer opschrijft ook zo laat staan. Je blog zit vol met woorden die niet relevant zijn. Woorden die een zin onnodig langer maken. Tijd om te schrappen en alleen de woorden te laten staan die er echt toe doen. Haal alle zwakke en onnodige woorden eruit. Verwijder bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden. Is je blog nu nog maar 500 woorden? Dan is dat zo! Het is wel een heel waardevol blog en dát heb je nodig.
3. Plaats consequent geweldige inhoud
Bill Gates zei ooit: ‘Content is King’, ofwel ‘content is de koning’. Je kunt er inderdaad niet omheen. Ook nu is content nog steeds koning. Het consistent plaatsen van geweldige inhoud is de sleutel tot het maken van deelbare inhoud. Door consequent te posten zal er steeds meer verkeer plaatsvinden, terwijl lezers door worden verwezen en zoekmachines je vinden. Met een beetje moeite kan en zal je blog jouw bedrijf veranderen.
4. Zorg voor de beste blogtitels
Een blogtitel maakt of breekt ieder blog. Wanneer een blogtitel niet interessant is, dan zal niemand de behoefte voelen om het blog te gaan lezen. Een juiste titel kan daarentegen virale sensatie creëren. Werk aan het schrijven van goede titels en korte, effectieve subkoppen. Dat is wat een goed blog nodig heeft. Vermijd click bait, ofwel oneerlijke en misleidende titels. Blijf eerlijk en maak het pakkend!
5. Controleer de leesbaarheid
Dit is ook iets dat veel ondernemers vergeten. Het controleren van de leesbaarheid van blogs. Ondernemers die zich inmiddels hebben gevormd tot een expert binnen de niche schrijven vaak direct vanuit hun expertise. Niets mis mee! Gevolg is wel vaak dat er veel vakjargon in komt te staan en dat is lang niet voor iedereen begrijpelijke taal. Het is belangrijk dat blogs makkelijk te lezen zijn. Staan er woorden in die onbegrijpelijk zijn of gewoonweg te ‘groot’ voor het onderwerp? Verwissel deze met eenvoudige, kleinere synoniemen en je zal zien dat dit je meer deelacties oplevert. Mensen vinden iets pas interessant als het goed leesbaar is, waardoor het de moeite van het delen waard wordt.
Zakelijke blogs uitbesteden
Een enkele blogtekst op je website levert je niets op. Onderzoek heeft eens aangetoond dat een website minimaal 100 blogs nodig heeft voordat er resultaat uit kan worden gehaald. Dit is zeker waar. Het kost tijd en het kost moeite. Dit is ook dé reden dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om de blogs uit te besteden aan een externe partij. Natuurlijk kun je ook aan ons je zakelijke blogs uitbesteden.