De 5 grootste communicatievoordelen van social media
Social media bieden eindeloos veel voordelen voor bedrijven. Een groot deel van deze voordelen liggen op het vlak van communicatie. Het zal je niet ontgaan zijn dat social media de wereld van communicatie compleet veranderd hebben. Dit geldt niet alleen voor particulieren onderling, maar zeker ook voor de communicatie tussen bedrijven en potentiële klanten en tussen bedrijven onderling. Maar wat zijn nu de grootste communicatievoordelen van social media?
Dit zijn de belangrijkste communicatievoordelen
Wij weten natuurlijk als geen ander hoe belangrijk communicatie via social media kan zijn, zowel voor bedrijven als voor consumenten. Daarom hebben wij eens uitgezocht wat nu de belangrijkste communicatievoordelen van social media zijn. Wij komen hierbij op de volgende 5 punten.
1. Optimale bereikbaarheid
Weet je nog, die tijd dat je eindeloos bleef bellen tot die potentiële klant eindelijk eens opnam? De tijd waarin er nog geen mobiele telefoons waren en er geen andere directe communicatiemogelijkheden bestonden? Precies! Het was in veel gevallen een drama om potentiële klanten te pakken te krijgen. Social media zorgen ervoor dat het niet meer nodig is om te wachten tot iemand de telefoon opneemt.
2. Potentiële klanten hoeven niet te bellen
Als je je de tijd kunt herinneren die we hiervoor hebben genoemd, dan kun je je ook de tijd herinneren waarin de zakelijke telefoon roodgloeiend stond. Klanten bleven bellen met vaak eenvoudige vragen. Wat zijn jullie openingstijden? Waar zijn jullie precies gevestigd? Zijn jullie met de feestdagen ook geopend? Je kent de vragen wel.. Hiervoor wordt je in deze tijd niet meer gebeld, waardoor je er geen kostbare tijd aan verliest. Al deze informatie kunnen mensen gewoon op social media vinden. Potentiële klanten kunnen nu alle informatie vinden die ze nodig hebben met slechts een muisklik.
3. Persoonlijker contact
Het contact dat je aangaat met klanten en potentiële klanten is nu van een veel persoonlijker niveau. Voorheen, toen we alles nog per post of per telefoon moesten doen, moest alles op formele toon. Later gold dit natuurlijk ook voor de mail. Social media hebben verandering gebracht in deze formele toon. Op social media voelen we ons allemaal veel vrijer, waardoor we ook makkelijker tutoyeren en een persoonlijker contact aanleggen. Hierdoor kun je veel makkelijker vertrouwen winnen.
4. Verschillende soorten afspraken
Via social media kun je de meest uiteenlopende soorten afspraken maken, waardoor je met een potentiële klant kunt afspreken op een manier die bij hem of haar past. Niet iedereen vindt het prettig om persoonlijk te ontmoeten in een kantoor. Er zijn veel mensen die wel direct contact willen, maar die dit liever via een chat doen, bijvoorbeeld. Ook hier bieden social media alle mogelijkheden toe.
5. Je bent meer ‘mens’
Als er iets verandert is in de band tussen consument en bedrijf, dan is het wel de manier waarop een bedrijf wordt gezien. Door de makkelijke communicatie via social media worden bedrijven niet meer als bedrijven gezien. Zij worden gezien als persoonlijkheden, als mensen, en dit biedt veel voordelen. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld makkelijker om je als expert neer te zetten, om je kennis te delen met iedereen die dat wil en om oplossingen te bieden aan iedereen die het nodig heeft. Zo maken social media alles een stukje makkelijker.
Haal meer uit je social media kanalen
Veel bedrijven zijn inmiddels goed actief op social media, maar weten toch niet goed hoe zij er maximaal succes uit kunnen halen. Een social media training zal je dan zeker goed doen. Na het volgen van deze training, die op meerdere manieren wordt aangeboden, weet je alles over hoe jij meer uit social media kunt halen.