Webanalytics implementeren: hoe doe je dat?
Webanalytics implementeren is in deze tijd heel verstandig, maar veel bedrijven schuiven het voor zich uit. Waarom? Vooral omdat het allemaal heel lastig lijkt. Bij webanalytics implementeren denkt men al snel aan eindeloos veel acties, waarbij men steeds tegen hindernissen en obstakels aanloopt. Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het is tegenwoordig eigenlijk een must om data gedreven te werken en dan kun je er niet omheen. Wij helpen je om het implementeren van webanalytics makkelijk te maken.
Waarom is webanalytics implementeren zo belangrijk?
Webanalytics implementeren is om meerdere redenen belangrijk. Op de eerste plaats kun je heel makkelijk zorgen voor meer inzicht in de prestaties en successen. Je kunt KPI’s meten en op die manier ontdekken welke user stories echt belangrijk zijn en welke wel eventjes kunnen wachten. Je kunt kansen om te optimaliseren ontdekken en er direct mee aan de slag gaan. Natuurlijk zorgt het ook voor een verbetering van de kwaliteit van de data. Kortom, je kunt er echt heel veel voordeel van hebben.
Bekijk eerst wat je nodig hebt
Een belangrijke eerste stap is het vaststellen van wat je echt nodig hebt. Bedenkt welke data je beschikbaar wilt hebben en wanneer je deze data beschikbaar wilt hebben. Het kan zijn dat je de data beschikbaar wilt hebben wanneer een contact- of aanvraagformulier is verzonden, maar het kan ook zijn dat je er de voorkeur aan geeft om de data inzichtelijk te hebben wanneer er een bepaalde klik uit wordt gevoerd. Dit is voor iedereen specifiek. Natuurlijk is het ook belangrijk om keuzes te maken betreffende de manier waarop de metingen worden verricht. Ga je gebruik maken van een tag-managementsysteem of kies je wellicht voor JavaScript?
Start altijd met een betrouwbare test
Je kunt natuurlijk alles van tevoren bepalen, maar dat betekent niet dat je direct de juiste keuzes maakt. Het is daarom altijd aan te raden om eerst een goede test uit te voeren. Indien nodig kun je dan nog aanpassingen maken voordat je start met het implementeren van het geheel binnen een heel team. Uiteindelijk zal dit natuurlijk wel moeten gebeuren, want het hele team moet erop in kunnen spelen. Wij geven je hieronder nog 5 aandachtspunten voor de implementaties.
1. Consistentie in de data
Consistentie is heel belangrijk. Via Google Tag Manager kun je in de pagina HTML elementen selecteren voor het verkrijgen van data. We hebben het dan over tracking door middel van DOM-scraping. Bedrijven die hiermee aan de slag gaan komen al snel tot de ontdekking dat het een grote chaos wordt. Er is namelijk geen consistentie in de data, waardoor het een grote wirwar van tags wordt die zorgen voor foutieve analyses. Data moet correct kunnen worden verwerkt, dus consistentie is heel belangrijk.
2. De juiste professionals
Je hebt de juiste professionals binnen je team nodig. Zo is er behoefte aan technische talenten, maar ook aan creatieve talenten. Je kunt geavanceerde statistieken implementeren wanneer het team alle nodige expertise in huis heeft. Een conversieprofessional is onmisbaar, evenals een webanalist.
3. Afhankelijkheden beperken
Er zijn aardig wat zeer ingewikkelde implementaties beschikbaar via tag-management met scripts. Deze zijn niet eenvoudig aan te passen, maar wel heel gevoelig voor foutjes. Deze implementaties met veel afhankelijkheden kun je daarom beter zo veel mogelijk vermijden.
4. Maak de structuur logisch
Met logica kom je vaak een heel eind. In dit geval is dat zeker niet anders. Neem de tijd om goed na te denken over de structuur van de data en kies voor de meest logische structuur. Dit zorgt er namelijk voor dat het team veel efficiënter met de data kan omgaan, waardoor je veel betere resultaten bereikt.
5. Besteed er voldoende aandacht aan
Steeds meer ondernemingen gaan gebruik maken van tools op het vlak van webanalytics. Een goede ontwikkeling, want het kan je helpen om meer uit je website te halen. Toch wordt een groot deel van de tools al op korte termijn weer vervangen omdat de tool niet zou werken. Dit is in de praktijk echter niet het geval. De tool werkt wel, maar wordt op een verkeerde wijze ingezet. Bijna de helft van alle bedrijven, namelijk 48 procent, gebruikt binnen een jaar minstens 3 tools doordat tools steeds vervangen worden omdat zij niet zouden werken. Besteed voldoende aandacht aan het werken met een goede tool en je zal zien dat het werkt. Natuurlijk kunnen wij je op weg helpen. Neem gerust contact met ons op.