10 Vragen voor het meten van de werktevredenheid

Werktevredenheid is bijzonder belangrijk. Vaak nog belangrijker dan de meeste bedrijven denken. Het is dan ook zo dat werktevredenheid tegenwoordig een veel grotere rol speelt dan voorheen. We hebben nu namelijk te maken met de wereld van social media en alles – echt alles – wordt gedeeld. Tevreden medewerkers spreken vol lof over jouw bedrijf, terwijl ontevreden medewerkers niet bepaald reclame zullen maken.

Hoe meet je de werktevredenheid?

Veel bedrijven vinden het lastig om werktevredenheid te meten. Het is zeker zo dat hier wat tijd en energie in gaat zitten, maar dat is het aan het einde van de rit zeker waard. Als jij weet hoe jouw medewerkers het meest tevreden worden, dan kun je hier optimaal op inspelen om jouw werknemers om te vormen tot ambassadeurs voor je bedrijf. Je kunt de werktevredenheid meten aan de hand van 10 vragen die je kunt verwerken in een medewerkers enquête. Hieronder vind je de vragen.

1. Hoe gedefinieerd zijn jouw verantwoordelijkheden op het werk?

Medewerkers die hun rollen en verantwoordelijkheden begrijpen zijn eerder geneigd tevreden te zijn, omdat ze duidelijke handvatten hebben voor het meten van succes.

2. Hoe betekenisvol is het werk dat je doet?

Hoe belangrijker mensen hun baan vinden, hoe tevredener ze zijn over het werk dat ze doen. Interessant feitje: 9 van de 10 werknemers zou 23 procent van hun inkomen inruilen voor zinvoller werk.

Tip: Tijdens onze ChatGPT training voor HR leer je handig gebruik te maken van ChatGPT voor HR doeleinden!

3. Hoe tevreden ben je met het salaris dat je ontvangt?

Mensen willen wel een passende vergoeding ontvangen. Meer dan de helft, 55 procent, van de fulltime werknemers rangschikt eerlijke beloning als het eerste of tweede meest waardevolle werkgeversattribuut.

4. Hoe vaak bieden wij jou kansen om promotie te maken?

Volgens een Gallup-enquête is een veel voorkomende reden waarom werknemers een organisatie verlaten een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Medewerkers die vastzitten in een doodlopende baan zien hun tevredenheid dalen. Aan de hand van hoe medewerkers hun promotiemogelijkheden beoordelen, wordt duidelijk hoe tevreden ze zijn.

5. Hoe waarschijnlijk is het dat je ons bedrijf aanbeveelt als een goede werkplek?

Een geweldige manier om de tevredenheid van het personeel te meten, is door hen een Net Promoter Score (NPS) vraag te stellen. Als werknemers tevreden zijn met hun werkplekcultuur zullen ze hun werkgever sneller aanraden aan mensen die nog een baan zoeken.

6. Hoe verbonden voel je je met leden van je team?

De werkomgeving is standaard sociaal. Wanneer jouw medewerkers zich verbonden voelen met hun collega’s, dan zijn ze meestal gemotiveerder en hebben ze een hogere tevredenheid. Dat is gedeeltelijk de reden waarom werknemers in kleine organisaties zich veel meer betrokken voelen. Dit komt omdat de werkplek intiemer is.

7. Hoe vaak ontvang je erkenning voor je werk?

Er is een verband tussen erkenning en werkplezier. De inspanning hangt hier ook mee samen. Maar liefst 85 procent van de HR-leiders geeft aan dat erkenning zorgt voor een verbetering van de organisatiestructuur. Daarnaast geeft 27 procent van de werknemers aan dat een gebrek aan erkenning een goede reden zou zijn om de werkgever te verlaten.

8. Hoe groot is de mogelijkheid om je vaardigheden te ontwikkelen?

Werknemers zoeken eerder naar werkgever die ervoor wil zorgen dat zij beter worden in wat zij doen dan naar een werkgever die hen een hoog salaris biedt. Zeker millennials hechten veel waarde aan ontwikkeling. Het aanbieden van een loopbaantraining en ontwikkelingsmogelijkheden zorgt ervoor dat 86 procent van de millennials niet overweegt om een andere baan te zoeken.

9. Als je morgen zou stoppen met je baan, wat zou je reden zijn om te vertrekken?

Als je een werknemer de bovenstaande vraag stelt, dan moet de medewerker nadenken over belangrijke kwesties die anders onopgemerkt blijven en uiteindelijk gaan leiden tot het nemen van ontslag. Zo weet je precies welke factoren aangepakt moeten worden als je talent binnen de deuren wilt houden.

10. Wat zou jouw werktevredenheid verbeteren?

Door deze suggesties te verzamelen en ernaar te handelen, zien je medewerkers dat je om hun inbreng geeft. Werknemers die voelen dat hun stem wordt gehoord zetten zich beter in dan werknemers die dit gevoel niet hebben.

Blijf altijd goed communiceren

Een goede communicatie is heel belangrijk voor bedrijven. De communicatie wordt verdeeld in intern en extern, maar deze twee kunnen goed met elkaar verbonden raken. Interne communicatie kan de werktevredenheid verhogen en dit verbetert de communicatie van personeel over jouw bedrijf, bijvoorbeeld ook op social media. Wil jij extra aandacht besteden aan communicatie, door middel van video, een blog of op de sociale kanalen? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag verder.