Trek nieuw personeel aan door actief te posten
Social media heeft veel belangrijke functies en effecten. Zo kun je social media niet alleen inzetten om aan je branding te werken voor nieuwe klanten, maar je kunt ook effectief nieuw personeel aantrekken. Deel op social media wat je met je team doet en je zult zien dat er enthousiaste talenten aankloppen om deel uit te gaan maken van dat team. Bedrijven hebben in deze tijd de grootste moeite om talenten binnen te halen. Door social media in te zetten wordt het een stuk eenvoudiger.
Solliciteren via social media wordt steeds gewoner
Een baan zoeken, een baan vinden, een baan aanbieden.. Het gebeurt allemaal op social media. De tijd waarin we een papieren sollicitatiebrief met motivatiebrief en cv stuurden is echt een beetje voorbij aan het vliegen. Het proces wordt vervangen door activiteit op social media. Steeds meer bedrijven plaatsen hun vacatures op social media in plaats van in de krant of op een website.
Steeds meer werkzoekenden gaan via social media op zoek naar de perfecte baan. Onderstaande 5 statistieken geven aan dat werk aanbieden en solliciteren via social media écht helemaal van nu is.
1. Makkelijker zoeken naar vacatures
Naar een arbeidsbureau of een uitzendbureau gaan om vacatures te bekijken is er al een tijdje niet echt meer bij. Op zondagmorgen rondjes in de krant zetten om de vacatures die aanspreken komt ook al niet meer zo veel voor. Maar liefst 83 procent van alle werkzoekenden in Nederland is op de hoogte van het feit dat vacatures ook op social media te vinden zijn en ervaren het zoeken naar vacatures via social media als heel eenvoudig.
2. 1 op de 20 heeft gesolliciteerd via social media
Daadwerkelijk solliciteren via social media klinkt voor sommigen misschien nog een beetje vreemd en onwennig, maar het gebeurt zeker wel al. Op dit moment heeft 1 op de 20 werkzoekenden al eens via social media gesolliciteerd.
3. Bedrijven zien meer mogelijkheden
Van alle Nederlanders gebruikt 94 procent minimaal één sociaal kanaal. Bedrijven zijn zich er bewust van dat de sociale kanalen dé plaatsen zijn waar zij de consument kunnen ‘ontmoeten’. Dit geldt ook voor het vinden van talent. Via social media hebben bedrijven de mogelijkheid om anderen kennis te laten maken met hun bedrijfscultuur. Zij kunnen zich anders profileren en hier hun voordeel mee doen. Dit zorgt ervoor dat meer bedrijven ervoor kiezen om vacatures te posten op social media.
4. Vooral jong talent wordt gescoord
Verreweg de meeste vacatures die via social media worden verspreid zijn gericht op jongeren, maar hier is wel verandering in te zien. Bedrijven gaan steeds vaker ook de oudere werkzoekenden via social media aanspreken. Uiteindelijk is het dan ook zo dat vrijwel iedereen op social media te vinden is, dus ook de jongvolwassenen, volwassenen en ouderen die naar een leuke baan zoeken.
5. Talent aanbieden komt vaker voor
Talenten willen niet langer vast blijven zitten in de afwachtende rol. Zij nemen op social media steeds vaker het initiatief. Zo zien we regelmatiger afbeeldingen verschijnen die iemand aanprijzen voor een specifieke baan en we komen steeds vaker cv’s tegen die via social media worden gedeeld. Werkzoekenden bieden zichzelf aan op social media, waardoor de sociale kanalen langzaamaan een ontmoetingsplek wordt waarop werkgevers en talenten elkaar kunnen treffen.
Zet je bedrijf goed neer op social media
Wanneer je als bedrijf op zoek bent naar nieuw talent, dan is het belangrijk om je bedrijfsprofiel op social media helemaal op orde te hebben. Het is goed om jouw onderneming op een unieke wijze neer te zetten op de sociale kanalen. Wij helpen je hier graag bij. Volg eens een social media training of neem contact met ons op. Wij vertellen je graag meer over wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.