6 belangrijke elementen in je social media plan
Ieder bedrijf, groot en klein, heeft een sterk social media plan nodig. Zonder goed plan weet je niet waar je naartoe wilt en welke weg je gaat bewandelen om daar te komen. Een heldere strategie helpt je om te bereiken wat jij voor ogen hebt op social media. Veel bedrijven vinden het lastig om een effectief social media plan op te stellen, want wat hoort daar eigenlijk allemaal in thuis?
Deze factoren horen zeker in je social media plan
Een uitgebreid en zeer compleet social media plan bevat aardig wat punten, maar niet ieder bedrijf heeft hetzelfde nodig. Het is belangrijk om je plan voor social media aan te passen aan je bedrijf, aan je bedrijfsdoelstellingen en je doelgroep. Dit zijn nog slechts voorbeelden. Hieronder vind je 6 elementen die zeker thuishoren in je social media plan.
1. Je algemene doelen
Waarom ga jij met social media aan de slag? Doe je dit omdat dit nu eenmaal van bedrijven verwacht wordt, om je naamsbekendheid of merkbekendheid op te bouwen, om je klantenkring uit te breiden of misschien wel om meer vertrouwen te krijgen van de markt? Er zijn eindeloos veel redenen te bedenken. Een goed social media plan bevat je algemene doelen op social media.
2. De buyer persona
Een belangrijk punt binnen je social media plan is een omschrijving van de buyer persona, ofwel jouw ideale klant. Verzamel informatie die relevant is om mee aan de slag te gaan. Om relevante inhoud voor social media te maken is het belangrijk om te weten wie jij precies aan wilt spreken met deze inhoud. Deze ‘wie’ omschrijf je in je buyer persona.
3. De focuskanalen
We hebben al vaker aangegeven dat het niet verstandig is om alle sociale kanalen aan te spreken, zeker niet wanneer je net begint met activiteiten op social media. Kies eerst één of maximaal twee kanalen waar jij je op wilt focussen. Dit zijn de kanalen waarop jouw doelgroep het meest actief is. Start met die kanalen. Je kunt op een later moment altijd nog een extra kanaal aanspreken. Social media activiteit moet je opbouwen. Dus, bepaal wat jouw focuskanalen zijn en vermeld deze in je social media plan.
4. Frequenties
Bepaal hoe vaak je wilt gaan posten op ieder social media kanaal waarop je actief bent of gaat zijn. Je moet voldoende posten om daadwerkelijk ‘aanwezig’ te zijn, maar houdt er rekening mee dat teveel posten tegen je kan gaan werken. Verwerk in je social media plan hoe vaak je een post wilt publiceren per kanaal en houdt je hieraan, tenzij de praktijk je leert dat een andere frequentie succesvoller is. Dan pas je dit natuurlijk aan in je plan.
5. De rol van de ‘posters’
Wie gaan er allemaal voor jouw bedrijf posten op social media? Is dit één persoon, zijn het er twee of misschien wel vijf of tien? Dit is vooral afhankelijk van de grootte van je bedrijf en de beschikbaarheid van personeel natuurlijk. Zijn er meer personen die voor jouw bedrijf op social media aan de slag gaan? Vermeld deze personen dan in je social media plan en geef per persoon een duidelijke rol aan. Dit voorkomt dat er zaken door elkaar gaan lopen.
6. Manier van meten
Het is heel belangrijk om de prestaties van de social media activiteiten te meten. Meten is weten. Cliché, maar wel waar. Als je weet hoe iedere post presteert, dan kun je goed vaststellen wat wel werkt voor jouw bedrijf en wat niet. Hier kun je op voortborduren, waardoor je een steeds groter succes behaalt op social media. Neem in je social media plan de manier of manieren op waarop jij de prestaties van de activiteiten wilt meten en analyseren.
Kun jij wel wat hulp gebruiken?
Het opstellen van een social media plan is niet altijd eenvoudig. In de regel geldt ook dat hoe groter je bedrijf is en hoe meer kanalen je aan wilt spreken, hoe lastiger het plan wordt. Het wordt immers steeds uitgebreider en daardoor ook complexer. Wil jij zeker weten dat je met een effectief social media plan aan de slag gaat? Laat ons jou dan helpen met het opstellen van een social media plan op basis van jouw bedrijf. Neem contact met ons op voor meer informatie.