Google Vragen en Antwoorden inzetten voor je merkreputatie
Ben jij al eens aan de slag gegaan met Google Vragen en Antwoorden? Veel Nederlandse bedrijven laten deze mogelijkheid nog een beetje links liggen. Het is dan ook nog vrij onbekend wat je met deze functie kunt bereiken. Het is een goed idee om eens nader kennis te maken met Vragen en Antwoorden van Google, vooral omdat dit kan helpen bij het vergroten van je merkbekendheid.
Aan de slag met Google Vragen en Antwoorden
Bedrijven worstelen vaak met het opbouwen van een optimale reputatie op internet. Zoals Warren Guffet ooit zei: “Het kan wel 20 jaar duren om een goede reputatie op te bouwen en het kan slechts 5 minuten kosten om het te verpesten.” Deze uitspraak is in deze tijd meer van toepassing dan ooit. Een enkele social media crisis kan meer kapot maken dan je lief is.
Toch zijn er ook mogelijkheden om je reputatie sneller op te bouwen en effectief te werken aan een goede merkbekendheid. Google Vragen en Antwoorden kunnen je hier bijvoorbeeld bij helpen. Daarom vertellen wij je er graag meer over.
De functie Vragen en Antwoorden van Google
In augustus 2017 lanceerde Google de functie Vragen en antwoorden, een ontwerp dat helpt om een merkimago op te bouwen op basis van inzichten van vorige klanten. In april 2019 heeft Google de functie bijgewerkt. Nu kan iedereen die op Google naar jouw merk zoekt een vraag stellen en direct een antwoord van Google krijgen. Als zodanig kan Google Vragen en Antwoorden een geweldig hulpmiddel zijn om je te helpen een consistente merkreputatie op te bouwen die nieuwe klanten kan genereren.
Hoe werkt dat dan precies?
Om te beginnen is het belangrijk om de vragen van gebruikers te checken en deze te beantwoorden. Handige en informatieve antwoorden van bedrijfseigenaren laten zien dat jouw bedrijf daadwerkelijk wil zorgen voor de klanten. Voordat je kunt antwoorden moet je je aanmelden bij je Google Mijn Bedrijf account. Dit is namelijk de beste manier om klanten te laten zien dat de antwoorden daadwerkelijk van jou – de bedrijfseigenaar – komen.
Lees de vragen die zijn gesteld en geeft zo goed mogelijk antwoord. Dit betekent dat je uitgebreid reageert, met veel informatie en – als het kan – een goede tip of een praktisch advies. Neem er de tijd voor en je zult hiervoor beloond worden.
Gebruik de juiste taal
Wees informatief en behulpzaam en maak jouw antwoorden gemakkelijk om te begrijpen. Dit betekent dat het niet verstandig is om te antwoorden in vakjargon. Kijk goed naar de toon waarin de vraag gesteld wordt en probeer deze toon te herhalen in je antwoord. Zo antwoord je altijd op het juiste niveau. Controleer jouw antwoorden altijd goed, om grammatica of spelfouten te voorkomen.
Geef geen contactgegevens weg
Dit klinkt misschien wat gek. Wanneer je als bedrijf reageert, dan wil je natuurlijk het liefst dat mensen contact met jouw bedrijf opnemen. Het plaatsen van een telefoonnummer, mailadres of een link naar je website ligt dan ook voor de hand. Toch kun je dit beter niet doen. Google Vragen en Antwoorden zal je antwoord dan namelijk niet weergeven. Het opnemen van contactgegevens in een antwoord is niet toegestaan.
Beantwoord het liefst zo snel mogelijk
We kunnen natuurlijk niet verwachten dat je Google Vragen en Antwoorden de hele dag open hebt staan om steeds te zien of je ergens antwoord op kunt geven. Dit hoeft ook zeker niet, maar wacht ook geen week met het nemen van een kijkje bij de vragen. Het is belangrijk om de mensen altijd zo snel mogelijk antwoord te geven.
Stem op de beste antwoorden om ze te promoten in jouw Q & A-sectie
Je kunt een waarschuwing instellen in Google Mijn Bedrijf, binnen de instellingen, om via de mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe vragen. Zo ben je er altijd als eerste bij! Vervolgens kun je makkelijk op de beste antwoorden stemmen om deze in je eigen Q & A-sectie, ofwel Vragen en Antwoorden sectie, te promoten.
Zorg dat Google je waardeert
Door actief te zijn binnen Google Vragen en Antwoorden, op de juiste manier, zorg je er makkelijker voor dat Google je waardeert. Hier zal je voor worden beloond door de zoekmachine. Natuurlijk kun je meer doen om de waardering van Google te verdienen, zoals het regelmatig plaatsen van nieuwe content. Kan of wil je dit niet zelf doen? Dan kun je jouw zakelijke blogs laten schrijven door ons.