IGTV stopt vanwege gebrek aan interesse
Instagram TV, ook wel IGTV, moest het helemaal gaan worden. Het sociale netwerk dacht echt weer een knaller in handen te hebben met deze nieuwe functie. De Instagram leden hebben vooral via koppelingen vanuit de Explore-feed, de hoofdfeed en vanuit makerprofielen toegang tot de inhoud op IGTV. Instagram wordt helaas teleurgesteld. De functie is niet booming en gaat dit ook niet worden. Het sociale netwerk heeft besloten om de functie te laten vervallen.
Wat is ‘niet succesvol’?
Instagram geeft aan dat de IGTV button zal komen te vervallen wegens een gebrek aan interesse. De leden van Instagram lijken niet heel enthousiast te worden van deze functie, waarvoor het nodig is om een aparte app te downloaden. De downloadresultaten hebben er nu voor gezorgd dat Instagram de app niet succesvol vindt. Instagram heeft meer dan 1 miljard leden en van deze leden hebben ‘slechts’ 7 miljoen mensen de IGTV app gedownload. Veel app ontwikkelaars zouden een gat in de lucht springen met 7 miljoen downloads, maar Instagram noemt het ‘niet succesvol’.
Video’s voor IGTV zijn te duur
Een Facebook woordvoerder heeft verklaard dat de IGTV button verdwijnt, omdat het pictogram in de rechterbovenhoek eenvoudigweg zelden wordt aangeklikt. De meeste mensen die IGTV inhoud bekijken doen dit in de zelfstandige app, via het profiel van de maker van de video of via één van de feeds. Deze bevindingen, gecombineerd met de feedback die Instagram heeft ontvangen, heeft de top doen besluiten dat de knop moet verdwijnen. Een reden voor het gebrek aan interesse in IGTV zou goed kunnen zijn dan het maken van de video’s hiervoor eenvoudigweg te duur is. Het gaat hier om langere video’s, waardoor er meer investering nodig is en deze investering wordt er eigenlijk niet weer uitgehaald.
De investering wordt niet terugverdiend
Investeren is voor bedrijven geen probleem. Wanneer er een goede kans is dat de investering ruimschoots terug wordt verdiend, dan vinden ondernemers het helemaal niet erg om eerst even de portemonnee te trekken. Precies hierin lijkt dan ook het probleem van IGTV te liggen. Het kost meer om een video voor IGTV te maken, omdat het een langere video moet zijn, maar Instagram heeft geen manier geïmplementeerd om met de betreffende inhoud geld te verdienen.
Hou jij wel van IGTV?
Ben jij één van die 7 miljoen mensen die de app wel heeft gedownload en die geniet van de IGTV video’s? Dan hoef je niet direct in paniek te raken. De IGTV video’s verdwijnen (nog) niet en het is niet duidelijk of ze wel echt gaan verdwijnen. Via het IGTV tabblad heb je nog steeds toegang tot een speciale feed in het Verkennen-gedeelte, zodat je er voorlopig nog van kunt genieten.
Bedrijfsvideo’s op Instagram wél populair
Bedrijven plaatsen wel steeds vaker korte video’s op Instagram. We weten allemaal dat Instagram Stories zeer populair is en ook bedrijven profiteren hiervan. Voor bedrijven is het zeker aan te raden om ook eens met video aan de slag te gaan. Kun je hier wel wat hulp of ondersteuning bij gebruiken? Wij hebben veel ervaring in het maken van bedrijfsvideo’s en korte promoties. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken.