5 social media TED Talks die je wilt zien!
Wereldwijd worden er voortdurend inspirerende TED Talks gehouden. Natuurlijk valt het niet mee om alle TED Talks ook daadwerkelijk te volgen. Deze speeches worden steeds populairder en steeds meer mensen gaan ermee aan de slag. Hierdoor is het eigenlijk niet te doen om alle boodschappen helder mee te krijgen.
Dit zijn de beste social media TED Talks
Er worden natuurlijk ook veel TED Talks geboden die verband houden met social media. Niet al deze TED Talks zijn interessant, maar er zijn er zeker wel een aantal bij die jij absoluut wilt zien. Hieronder vind je een overzicht van 5 social media TED Talks die je niet wilt missen.
1. “Wat is jouw 200-jarenplan?”
Een social media TED Talk van kunstenaar Raghava KK. Als persoon is het weinig zinvol om na te denken over een 200-jarenplan. Nog nooit is iemand zo oud geworden, en de kans is nihil dat dit in de directe toekomst wel gaat gebeuren. Het 200-jarenplan heeft dan ook betrekking op zogenaamde legacy-merken, ofwel bedrijven die over 200 jaar ook nog bestaan (naar verwachting uiteraard). Social media moeten zeker worden opgenomen in het 200-jarenplan van het bedrijf en merk, vooral omdat we alleen maar dieper in de digitale wereld duiken. Deze social media TED Talk zet je zeker aan het denken.
2. “Wat maakt iets viraal?”
Een social media TED Talk van Dao Nguyen, de uitgever van BuzzFeed. Het is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen. Je wilt dat je posts succesvol zijn op social media en eigenlijk wil je dat jouw boodschap viraal gaat, maar hoe doe je dat? Een definitief antwoord op die vraag is er niet. In heel veel gevallen gaat het vooral om geluk hebben. De meeste virale posts zijn ‘verrassingen’, waarvan vooraf niet werd gedacht dat ze viraal zouden gaan. Dao onderzoekt wat het nu precies is dat ervoor zorgt dat iets viraal gaat en geeft antwoord op de meest brandende vragen.
3. “Waarheid zoeken in een tijdperk van nepnieuws”
Een social media TED Talk van journalist Christiane Amanpour en TED-curator Chris Anderson, over een zeer relevant onderwerp op social media. De laatste jaren krijgen we steeds meer te maken met nepnieuws en dit nepnieuws kan grote gevolgen hebben. Er zijn nog altijd veel mensen die grote moeite hebben met het beoordelen van de echtheid van nieuws. Dit is ook logisch, want het ziet er allemaal echt uit. Christiane ziet nepnieuws als een grote bedreiging en zoekt in de TED Talk naar een manier om nepnieuws te beteugelen en geloofwaardigheid op social media op te bouwen.
4. “Hoe je door hunkerende aandacht minder creatief wordt”
Een social media TED Talk van acteur Joseph Gordon-Levitt. Deze TED Talk is ontstaan vanuit de gedachte dat er in de basis twee soorten gevoelens zijn. Het gaat dan om ‘aandacht besteden’ en ‘aandacht krijgen’. Deze twee gevoelens zien we zeer sterk terug op de sociale websites, maar wat doet dit met onze creativiteit? Het blijkt namelijk dat we ongelukkiger worden naar mate we meer moeite doen om aandacht te krijgen en dit leidt weer tot een verlaging van creativiteit. Joseph onderzoekt in zijn TED Talk hoe social media aandacht verkopen, hoe zij ervoor zorgen dat mensen er verslaafd aan raken en hoe je kunt voorkomen dat aandacht jou gaat beheersen.
5. “Welke verplichtingen hebben social media voor het grotere goed?”
Een social media TED Talk van Eli Parser, een technoloog met een heldere visie. Eli geeft aan dat social media steeds meer een plek worden voor hackers, trollen en andere personen die het leven van anderen zuur willen maken. Dit terwijl de sociale platformen de samenleving juist dichterbij elkaar zouden moeten brengen. Zo deelt Eli zijn visie over wat wij van social media nodig hebben voor het grotere goed.
Hoe ga jij om met social media?
Social media hebben een steeds grotere impact op ons leven, zowel privé als zakelijk. Hoe ga jij, met jouw bedrijf, om met deze toenemende druk? Hoe behaal jij successen en wat verwacht jij van de toekomst op social media? Veel bedrijven halen nog lang niet het maximale uit de sociale netwerken. Behoor jij tot deze bedrijven en wil je dit veranderen? Volg dan eens een social media training bij ons.