Waarom is snel reageren op social media van cruciaal belang?
Elke dag zijn er nieuwe bedrijven op social media te vinden. Dit is natuurlijk heel positief. Bedrijven kunnen goed hun voordeel doen met hun aanwezigheid op social media. Je moet dan wel op de juiste manier met de sociale kanalen omgaan en dat betekent dat je er voldoende tijd aan moet besteden. Het is niet de bedoeling om je blogs op social media te delen en vervolgens niets meer van je te laten horen tot je volgende blog. Zo is het belangrijk om snel te reageren op comments en berichten via social media. Onderstaande statistieken laten je zien waarom het van cruciaal belang is om snel te reageren op social media.
Je verliest klanten door traag reageren
We zien veranderingen in klantverloop door te traag reageren op social media berichten van klanten. Wanneer een bedrijf niet snel genoeg of helemaal niet reageert op social media, dan groeit het klantverloop gemiddeld met 15 procent. Het kan je dus letterlijk 15 procent van je online klantenbestand kosten.
Concurrenten zitten er goed mee
Blijft je reactie helemaal uit op social media? Dan raak je niet alleen klanten kwijt. Je doet je concurrent hier ook een groot plezier mee. Het blijkt namelijk dat 30 procent van de klanten vertrekt naar een concurrent wanneer een reactie op social media volledig uit blijft.
Klanten zijn je niet (meer) trouw
Er worden natuurlijk ook klachten gemeld via social media. We leven in een wereld waarin zo veel mogelijk via social media wordt geregeld, dus consumenten verwachten ook een goede klachtenafhandeling op de sociale kanalen. Reageer je niet op een klacht op social media? Dan verlaagt dit de klantloyaliteit met gemiddeld 50 procent.
Je imago wordt slechter
Social media spelen een belangrijke rol voor je bedrijfsimago. Je wilt natuurlijk een zo positief mogelijk imago. Dat betekent ook dat je recensies op social media het liefst zo positief mogelijk zijn. Mensen moeten blij praten over jouw bedrijf op social media. Helaas gaat dit in de praktijk niet altijd op. Wanneer je niet reageert op social media, of veel te laat reageert, dan zorgt dit in de meeste gevallen voor een slechte ervaring aan de kant van de persoon die je een bericht of comment stuurde. Maar liefst 31 procent van de mensen post online over een slechte ervaring met een bedrijf. Niet reageren kan dus zeker ten koste gaan van je goede imago op social media.
Besteed voldoende aandacht aan social media
Er wordt echt niet van je verwacht dat je de hele dag op social media aanwezig bent om te reageren op comments en berichten. Wel wordt er over het algemeen van je verwacht dat je dit binnen een dag doet en het liefst nog binnen een paar uur. Zorg er daarom voor dat je voldoende aandacht besteedt aan social media. Stel bijvoorbeeld een social media plan op. Hier helpen wij je natuurlijk graag bij. Natuurlijk kun je bij ons ook diverse social media trainingen volgen om écht het beste uit de sociale kanalen te halen voor je bedrijf.