Marketing tips voor lokale bedrijven in een crisis
De coronacrisis maakt het voor lokale bedrijven niet makkelijker. Veel bedrijven zijn momenteel gesloten of merken een vermindering in hun omzet. Hoe blijf top of mind bij potentiële klanten? Met deze marketing tips kan je je bereik vergroten. Pas ze toe in je bedrijf!
Deel je veranderingen
De huidige situatie zorgt ervoor dat je je als bedrijf moet aanpassen. Zo hebben lunchrooms ineens de mogelijkheid om te bezorgen en is het bij kringloopwinkels ineens de gang van zaken om een tijdsblok te reserveren. Breng je bezoekers hiervan op de hoogte. Pas je openingstijden aan op Google Mijn Bedrijf, laat op sociale media je nieuwe aanbod zien en verstuur een nieuwsbrief met hoe jij met de situatie omgaat.
Nieuwe manier van verkoop
Dit is hét moment om je online verkoop te starten. Zelfs als je geen fysiek product verkoopt, is er een meerwaarde die jij kan bieden. Al is het een cadeaubon die mensen in de toekomst kunnen inleveren. Zo zijn een aantal horecabedrijven met het idee gekomen om hun gerechten te verkopen. Klanten ontvangen alle ingrediënten en kunnen met de bereidingswijze van het recept aan de slag. Ook een online kennissessie is een manier om jouw expertise in te zetten én online te verdienen.
Schrijf blogberichten
Als je je product of dienst op dit moment niet kan verkopen, kan je het beste investeren in het maken van content. Schrijf blogberichten die betrekking hebben op je product. Zo kan het zijn dat bezoekers veel vragen hebben over alles in een internetpakketten. Schrijf dan een blog over “Waarom zou je internet vergelijken?” of “Wanneer je moet kiezen voor een alles in een pakket?”. Zo blijf je actief op een non-commerciële manier, deel je je kennis en bied je een meerwaarde.
Doe mee met lokale initiatieven
Of start zelf een lokaal initiatief! Aan creativiteit geen gebrek. In veel steden zijn er kleinschalige initiatieven van ondernemers om elkaar te helpen. Zo is er in Arnhem een kookboek gelanceerd waarbij lokale restaurants een origineel recept delen. Bewoners kunnen deze voor een klein bedrag bestellen om hen zo te steunen. Of wat dacht je van horecaondernemers die een online pubquiz organiseren? Ontdek via LinkedIn gelijksoortige initiatieven zijn of start er zelf een. Zo blijf je onder de aandacht en leer je nieuwe ondernemers kennen.
Investeer in je bedrijf
Dit klinkt waarschijnlijk tegenstrijdig als er minder inkomsten zijn. Maar mocht je reserves hebben, dan kan dit het moment zijn om in jezelf én je bedrijf te investeren. Let hierbij wel op dat het ook iets wat je weer wat oplevert. Denk aan een cursus om aan je aanbod te vergroten, een kleine opknapbeurt van je pand of kwalitatief materiaal om je diensten te verbeteren.
Dit zijn kleinschalige marketing tips die je kan toepassen gedurende corona crisis. Heb je last van een grote impact? Ga dan in gesprek bij de gemeente voor meer financiële ademruimte. Daarnaast heeft de overheid financiële regelingen die jouw bedrijf kunnen helpen.