Waarom reageren we zo goed op visuals?
Visuals zorgen voor de beste prestaties op social media, op webpagina’s en andere online locaties. Steeds meer bedrijven gaan dan ook aan de slag met visuele content. Zij voegen visuele content toe aan social media posts, aan hun blogberichten en aan de statische pagina’s van hun website. Uitstekend! Natuurlijk zijn er ook bedrijven die nog niet zo sterk bezig zijn met visuele content. Voor hen is het goed om eens inzicht te krijgen in waarom visuals nu zo goed werken voor een bedrijf.
Daarom scoren visuals zo hoog!
Berichten met visuals doen het in de basis altijd beter dan berichten zonder visuals. Hierbij maakt het eigenlijk niet uit of het gaat om een blog of bijvoorbeeld een social media post. Visuals zijn er in veel verschillende varianten, zoals video’s, infographics en natuurlijk foto’s. Een tekst waaraan een visual is toegevoegd wordt vaker bekeken, geliked en gedeeld op social media dan dezelfde tekst zonder visual. Hoe komt dit? Er zijn drie belangrijke redenen voor te noemen. Wij vertellen je natuurlijk meer over deze redenen.
1. Het is de beste manier van communiceren
Communiceren kan op veel verschillende manieren. Een gesprek voeren, een online chatgesprek voeren, een telefoontje of een mailtje.. Allemaal voorbeelden van communiceren. Elke vorm van communicatie heeft eigen effecten op wat er wel en niet goed wordt overgebracht. In de basis kunnen we communicatie onder verdelen in twee groepen, namelijk verbaal en non-verbaal. Alle soorten visuals vallen onder non-verbale communicatie. Maar liefst 93 procent van alle effectieve communicatie is non-verbaal.
2. De ogen zijn het belangrijkste zintuig
We gebruiken verschillende zintuigen om boodschappen op te pikken. Van al deze boodschappen, die we bijvoorbeeld horen, zien en ruiken, wordt er informatie door onze hersenen verwerkt. Zintuigen nemen informatie op door middel van receptoren. Niet elk zintuig is even sterk. De ogen zijn namelijk veel sterker dan andere zintuigen en juist daarom zorgen visuals voor zo’n sterk effect. Maar liefst 70 procent van alle zintuiglijke receptoren bevinden zich in de ogen.
3. De hersenen zijn erg actief met visuals
Natuurlijk hebben de hersenen ook een grote invloed. We horen heel vaak dat mensen visueel ingestelde wezens zijn, maar kan dit ook worden onderbouwd? Zeker! Het is namelijk bewezen dat 40 procent, dus bijna de helft, van de totale hersenschors zich bezighoudt met het verwerken van informatie uit visuele inhoud. De hersenen reageren op de aanwezige zintuiglijke receptoren. Omdat de meeste van deze receptoren zich in de ogen bevinden, reageren de menselijke hersenen het sterkst op wat de mens ziet.
Video scoort verreweg het best
Je kunt als bedrijf aan de slag gaan met veel verschillende soorten visuals. Het grootste deel van de bedrijven zorgt al voor goed fotomateriaal bij posts op social media en bijvoorbeeld zakelijke blogs. Een kleiner deel houdt zich bezig met infographics en bijvoorbeeld video. Vergelijken we deze drie soorten visuals met elkaar, dan zien we dat de video verreweg het best scoort. Ben je nog niet actief met online video? Dan is nu dus zeker het moment om ermee aan de slag te gaan. Vind je het lastig of wil je het maken van professionele video’s uitbesteden? Wij staan voor je klaar en we hebben alles in huis, waaronder een green screen, voor het maken van effectief videomateriaal. Benieuwd? Neem dan contact met ons op.