De beste content delen op social media? 6 Tips!
Social media content moet waardevol, relevant en spraakmakend zijn. Je wilt dat jouw posts zo veel mogelijk worden geliket en gedeeld, want zo bewandel je het pad van succes op social media. Toch gaat dit zeker niet vanzelf. Veel bedrijven worstelen met het creëren van waardevolle content voor social media.
Gebruik deze 6 tips voor je social media content
Je bereikt alleen succes op social media wanneer je de juiste inhoud deelt. Wat de beste content is om te delen, is vooral afhankelijk van je bedrijf en natuurlijk van je doelgroep. Content die voor jou werkt, werkt niet voor een ander. Andersom geldt dit uiteraard ook zo. Wij geven je graag 6 tips die je helpen om de beste content te delen op social media.
1. Zorg voor voldoende unieke content
Unieke content is belangrijk. Natuurlijk kun je vaker dezelfde content delen. Dit noemen we ook wel content looping. Echter, doe dit niet te vaak en zeker niet te dicht achter elkaar. Je hebt voldoende unieke content nodig. Deel je iets op Facebook? Deel dan niet hetzelfde bericht op Instagram. Je verbruikt op deze manier aardig wat onderwerpen. Zorg daarom altijd voor voldoende inspiratiebronnen. Zo kun je bij ons het boek 101 posts voor op social media bestellen. Je zit dan nooit zonder inspiratie voor het creëren van unieke posts.
2. Deel je branded content voor extra promotie
Branded content is altijd goed. Het is aan te raden om zo nu en dan aan de slag te gaan met branded content. Zorg er wel voor dat je ook voldoende andere inhoud post. Het advies is om de 20-80 regel aan te houden. Plaats 20 procent aan branded content en 80 procent aan overige content. Zo blijf je je social media volgers boeien met verschillende soorten content en voorkom je dat zij het gevoel krijgen dat je aan het spammen bent met branded content.
3. Kies voor interactie!
Interactie is altijd goed op social media. Je kunt op meerdere manieren zorgen voor een leuke manier van interactie. Denk bijvoorbeeld aan puzzels, welke erg populair zijn op dit moment, maar ook aan winacties en vraagstukken. Je kunt er echt alle kanten mee op. Hierdoor heb je niet alleen zelf meer opties om leuke content te posten, maar je biedt volgers ook de mogelijkheid om lekker interactief bezig te zijn. Dit versterkt direct de onderlinge band tussen jou en je volgers.
4. Bied inhoud die voor je doelgroep waardevol is
We zien het in de praktijk vaker gebeuren. Bedrijven zitten duidelijk even zonder inspiratie voor hun posts en wijken vervolgens sterk af van waar zij voor staan. We kennen de uitspraak ‘schoenmaker blijf bij je leest’ niet voor niets. Het is belangrijk om relevant te blijven en geen uitstapjes te maken naar onderwerpen waar je eigenlijk helemaal niets mee van doen hebt. Zorg dus altijd voor inhoud die interessant en waardevol is voor jouw specifieke doelgroep.
5. Maak gebruik van een contentkalender
Een contentkalender is ideaal om altijd te weten wanneer je iets moet posten. Maak een kalender voor een periode vooruit. Steeds wanneer je wat inspiratie hebt voeg je het toe aan je contentkalender. Dit verkleint het risico dat je op enig moment zonder inspiratie voor je zakelijke posts zit. Daarnaast is een contentkalender natuurlijk ook ideaal om makkelijk te zorgen voor verschillende soorten content én om te voorkomen dat je eens een post vergeet. Drukte kan ervoor zorgen dat social media langere tijd stil komt te liggen. Dit is niet goed voor je bedrijf. Een contentkalender helpt je om goed actief te blijven.
6. Haak in op de juiste trends
Trends zijn er altijd en overal, maar niet elke trend is voor jou ook interessant en relevant. Houd alle trends goed in de gaten en ontdek welke trends jij aan moet spreken om de juiste indruk te maken. Je kunt makkelijk inhaken op relevante trends, waardoor je direct een groter bereik hebt. Volg de trends dus op de voet en maak er gebruik van wanneer de gelegenheid zich voor doet.
Wil jij meer bereiken op social media?
Zonder effectieve content kom je niet ver op social media. Het is belangrijk om de aandacht van je doelgroep te trekken met goede content. Vervolgens moet je de aandacht vasthouden door meer effectieve content te bieden. Vind je dit lastig en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag verder!